Tema

Solberg går gjennom tomme gater

Statsminister Erna Solberg snakker om året vi har vært gjennom. Og følgene korona har fått for Norge.

Ett år med nedstengninger ligger bak oss. Og igjen er store deler av Norge stengt. Like mange er smittet med korona-viruset som for ett år siden.

– Det er utrolig trist, sier statsminister Erna Solberg. Hun går gjennom de tomme gatene i Oslo.

– Bak disse restaurant- og butikkvinduene er det folk som har hatt drømmen sin. Om å skape noe og drifte noe. Folk har jobben sin her, sier Solberg til nyhetsbyrået NTB.

Hun er ute og går. Hun kjenner på stemningen i en nedstengt Oslo by. I gatene bak rådhuset er det ofte liv og røre. Mange restauranter og puber ligger der. Nå er det helt tomt. Dørene er låst.

– Det er jo vondt. Det er mennesker som har inntekten sin her. Kanskje har de drømmene sine og gründerskapet sitt i å starte en butikk. Eller restaurant eller annet. Nå er det stengt, sier statsministeren.

For ett år siden kom regjeringen med svært strenge tiltak. Hensikten var å stanse spredningen av korona-viruset. Så strenge tiltak hadde ikke vært i Norge siden krigen. Tiltakene hjalp en stund. Så kom viruset tilbake. Først i en andre bølge. Nå snakker ekspertene om en trede runde med smitte.

– Det var veldig rart da vi stengte ned 12. mars. De første ukene gikk jeg mye tilbake fra kontoret. Det var om kvelden og ettermiddagen. Det var utrolig tomt. Det var tomt på en måte jeg aldri har sett Oslo før. Det var nesten spøkelses-tomt, sier Solberg.

Nå er folk nesten blitt vant til det. Både i Oslo og i andre byer og tettsteder. Der går folk nå rundt med munnbind. Det er blitt nesten verdens mest naturlige ting.

– Jeg synes det er utrolig trist. Å oppleve at vi ikke får utlendinger på Bryggen og torget i Bergen på besøk på sommeren. Jeg synes det er forferdelig å se at mange sliter med bedriftene sine, sier Solberg.

– Dere har fått en del kritikk for ordningen med økonomisk støtte. Har dere har gjort nok for dem måtte stenge?

– Vi har gjort veldig mye. Norge er et rikt land. Vi har et stort oljefond. Det er få land som har brukt så mye penger. Eller laget så mange ordninger for små og mellomstore bedrifter og for folk som det vi har gjort, sier Solberg.

Hun sier at det er vanskelig å treffe alle i ordningene.

– Var det riktig at for eksempel puber flere steder måtte holde stengt? Samtidig som det kom mye smitte inn over grensen?

– Det er veldig mange som har sagt: akkurat min aktivitet sprer ikke smitte. Sannheten er at all aktivitet sprer litt smitte. Og utelivet har spredt smitte, sier Solberg.

Dermed har det vært helt nødvendig å begrense skjenkingen. Det mener hun.

Solberg sier at bartendere, kelnere og snackbarer var blant yrkene der flest var smittet.

– Da gikk diskusjonen om at «Hvorfor må vi må stenge, mens smitten er et annet sted?». Nei. Smitten var også i utelivet. Der treffes folk. Og når folk har drukket litt, så blir meteren kort.

Pubene er stengt flere steder. Men smitten har nå økt igjen. Myndighetene har advart. De neste ukene kan bli de tøffeste.

Statsministeren minner om at det har vært lyspunkter tidligere. Selv mens det har vært dårlige smittetall.

– Jeg synes stemningen egentlig har vært bra, tross alt. Særlig i fjor vår. Da var det veldig mange episoder og saker som gjorde meg varm rundt hjertet. Folk og kommuner som laget løsninger for dem som var i karantene.

Det ble også noen gode måneder utover våren.

– Marka i Oslo var full av folk i påsken. Jeg var hjemme i Bergen. Det ble bestemt at man ikke fikk gjøre 17. mai-feiringen som normalt. Men det var lokale små feiringer. Så ble det en fin sommer, synes jeg, sier Solberg.

Da var det mer åpnet. Hun sier at folk fikk det litt tøffere utover høsten. Folk begynte å gå lei. Det kom økt smitte og nye nedstenginger.

Men i næringslivet har det også skjedd mye positivt.

– Det er en giv i det norske samfunnet, også for å skape nytt, sier statsministeren.

Nå er det nok et krafttak. Før fnok mennesker blir vaksinert. Da blir det lettere før sommeren.

– Jeg opplever at de fleste fortsatt er veldig solidariske og positive. Men vi er jo lei. Det er vi jo alle, sier hun.

Siste utgave

På forsiden nå