Tema

Sommer og skrekk

For de med fobi kan ferien bli redselsfull.

Du vet at det ikke er farlig. Likevel slår hjertet fortere. Kroppen stivner. Den lille edderkoppen i spindelvevet virker plutselig grusomt skummel.
– En fobi er en sterk frykt som du ikke klarer å kontrollere med fornuften, sier Helge Jordal til Klar Tale. Han er sjefpsykolog ved Sandviken Sykehus i Hordaland.

Fobier kan deles inn i tre grupper.
– Agorafobi er frykt for å være ute blant folk. For eksempel i butikken og på bussen. Det er mange som har slike typer fobier, sier Jordal.

Den andre gruppen er sosial fobi. Da er du redd for å være på steder der du føler at andre ser kritisk på deg.

– Det kan være at du er redd for å spise med kniv og gaffel mens andre ser på. Eller snakke foran mange mennesker, sier han.

Spesifikke fobier er den tredje store gruppen. Da er du redd for en bestemt ting. For eksempel dyr eller høyder.
Omtrent én av 20 nordmenn opplever agorafobi. En av sju opplever sosial fobi. Det er i så stor grad at livs-kvaliteten og psykisk helse blir dårligere. Det viser tall fra Folkehelse-instituttet. Spesifikke fobier er vanligere.

Noen får hjelp til å takle fobiene sine. Men mange trenger ikke det. 
– Ofte går det an å unngå det du er redd for, uten at det ødelegger så mye. Det er flere som er redde for slanger. Det er jo dumt. Men det er ganske liten sjanse for å snuble over en slange. Du er kanskje redd når du er ute og plukker blåbær. Men da plukker du vel ikke så ofte blåbær, sier Jordal.
Dersom du ofte må møte det du er redd for, kan lidelsen bli så stor at du trenger hjelp. Eller hvis fobien gjør jobben og livet ditt vanskelig. Den mest vanlige behandlingen kalles eksponering. Da er du i nærheten av det du er redd for. Du nærmer deg litt etter litt. Men noen ting er nesten umulige å nærme seg gradvis. Derfor kan ikke metoden hjelpe Heidi Grøndal.

Hun har fobi mot torden og lyn. Tre ganger har hun sett lyn slå ned i nærheten.
– Jeg føler det som om lynet skal komme og ta meg. At det leter etter meg, sier hun til Klar Tale.
Grøndal gruer seg til sommeren. Hun kan få vondt i magen dersom hun ser torden og lyn på TV. Og hun får panikk dersom værmeldingen melder lyn og torden.
–  Da drar jeg bort. Jeg vil ikke være alene med datteren min når det lyner. For jeg vil ikke at hun skal se hvor redd jeg blir. Da kan hun også bli redd, sier hun.
Dersom hun ikke drar bort, gjemmer hun seg. Under et skap, under dyna eller i kjelleren.
– Jeg har fått beroligende piller av legen. Bilen skal være trygg, men det føler ikke jeg. Siden det er så mange vinduer i den. Kjelleren er min favoritt. Der er det ikke vinduer, sier Grøndal.

Det er ikke bare redsel, sier Grøndal. Det er en fobisk tankegang. Hun har fått venner til å komme om natten. Fordi hun har lest på internett at det skal komme torden og lyn.
– De som er redd for slanger og edderkopper kan rømme fra det. Det kan ikke jeg, sier hun.
Og hun har prøvd. Grøndal har satt seg i bilen og kjørt for å komme bort.
– Jeg har lyst til å dra til Syden sammen med datteren min, men det er umulig alene. Jeg er livredd for at det skal bli uvær, sier hun.

Mer fra Tema

Siste utgave

På forsiden nå