Tema

Stjålet som baby - nå skal saken for retten

Flere tusen barn ble trolig stjålet fra foreldrene sine mens Franco styrte i Spania. Ines Madrigal mener hun er ett av dem. Tirsdag startet rettssaken.

Da hun var 18 år gammel, fikk hun vite sannheten. Moren til Ines Madrigal fortalte henne at hun var adoptert.

Men i 2010 ble sjokket større. Da leste Madrigal historiene om hvordan babyer var blitt stjålet. Tusenvis av babyer skal ha blitt tatt fra foreldrene sine i Spania.

– Jeg tenkte: Gud, la ikke dette gjelde meg, forteller Madrigal til nyhetsbyrået AFP.

Trolig ble mellom 30.000 og 300.000 babyer stjålet i Spania. Dette skal ha startet mens Francisco Franco var diktator i landet. Han styrte fra 1939 til 1975.

Barna ble tatt fra foreldre som var imot den konservative politikken til Franco. Så ble de gitt til dem som støttet Franco. Barna skulle reddes fra «røde gener».

Saken ble kjent for omtrent 20 år siden. Men først nå har Spania sin første rettssak. Den 85 år gamle legen Eduardo Vela er tiltalt. Han skal ha sørget for kidnappingen til Ines Madrigal i 1969.

Madrigal mener Vela laget en falsk fødselsattest. Moren som adopterte henne, ble skrevet ned som hennes biologiske mor. Moren har i avhør fortalt om saken. Hun sier legen ba henne om å late som om hun var gravid.

Omtrent 2.000 lignende saker er meldt til rettssystemet. Men tiltalen mot Vela er den første som har nådd rettssalen. Det har ikke vært gode nok bevis. Saker har også vært foreldet.

Myndighetene i Spania har heller ikke villet snakke om problemet. Det mener Soledad Luque. Hun leter etter tvillingbroren sin. Han forsvant fra en fødestue i 1969. Foreldrene fikk beskjed om at gutten var død. Men de så ham aldri. Dette skjedde trolig med mange av foreldrene som mistet barna sine.

– Om Vela forteller alt han vet, kan det bli flere rettssaker. Det kan hjelpe flere, sier Luque. Hun leder også en forening i Spania som heter «Alle stjålne barn er også mine spedbarn».

Siste utgave

På forsiden nå