Tema

Tegn din superhelt

Har du lyst til å lage din egen tegneserie? Jan Kjær kan hjelpe deg.

Den danske tegneren Jan Kjær er blitt berømt for bøkene om fantasi-landet Taynikma. Nylig vant han Orla-prisen. Det er en dansk litteraturpris. Men tegneren tror ikke at han har mer talent enn andre.

– Mange tror at det å tegne og være kreativ er en medfødt gave. Jeg tror ikke det. Tegning handler om trening. Alle kan bli flinke til å tegne, sier Kjær til Klar Tale.

Han vil at alle barn skal lære seg å tegne. Derfor har han gitt ut boka «Taynikma tegneskole». Boka viser teknikkene han bruker når han tegner. Den danske tegnemesteren sier det lureste er å begynne med å tegne det som er rundt deg. Hva ser du?
– Dette kan alle lære seg. Det er ikke magi, forklarer han.

Kjær tror det er sunt å være kreativ. Det er viktig for både barn og voksne.
– Å skape noe kreativt er bra for alle. Jeg er helt sikker på at du trener hjernen når du er kreativ, sier han.

«Taynikma» er skrevet av forfatteren Merlin P. Mann. Jan Kjær har laget alle tegningene. Bøkene handler om gode og onde krefter. Den mektige Fyrstinnen har hersket i Taynikma i 100 år. En gutt som heter Koto oppdager at han har spesielle krefter. Sammen med hjelperne sine må han befri landet fra den onde Fyrstinnen.

Kjær har gått på tegneskole i USA. Han har laget 23 bøker. Men han blir ikke lei.
– Tegning er ikke bare en jobb for meg. Jeg elsker å tegne. Det er både jobben og hobbyen min, sier han.

Taynikma er et eventyr. Men du kan også lære noe av bøkene.
– Når Koto opplever en vanskelig situasjon, kan du spørre deg selv: Hva ville jeg gjort? På den måten gjør Taynikma at du tenker over dine egne valg og verdier. Bøkene handler også om hvor viktig det er å samarbeide, sier Kjær.

Mer fra Tema

Siste utgave

På forsiden nå