Tema
Bilde 1 av 5

Theresa må flytte - får Larry bli?

Theresa May slutter. Hun tar neppe med seg katten Larry når hun forlater statsministerens bolig.

– Jeg vil om kort tid forlate jobben, sa Theresa May fredag. Hun var på gråten da hun talte foran Downing Street nummer 10. Det er adressen til Storbritannias statsminister.

Like før talen kom en vakt ut døren. Han bøyde seg ned og hentet en katt. Så bar han den inn i huset.

– Theresa ville visst ikke dele på oppmerksomheten, skrev katten Larry på Twitter. Han delte en video av hendelsen.

Ja, katten Larry har sin egen konto på Twitter. Der forteller han om livet sitt som landets fremste musefanger.

Larry ble adoptert fra et hjem for løskatter. Det skjedde i 2011. Da var David Cameron statsminister i Storbritannia.

Rotter og mus er et problem i den gamle boligen til statsministeren. Flere mente at en katt kunne løse problemet. Men statsminsteren sa nei. Ingen katt skulle bo der, meldte han.

Så ombestemte han seg.

– Noen i Downing Street syntes det var en veldig god idé. De vant, sa en talsmann, ifølge avisa The Telegraph.

Vinnerne var visstnok seks år gamle Nancy og fire år gamle Elwen. De er barna til David Cameron.

I 2015 sluttet Cameron. Familien lot Larry være igjen i Downing Street.

– Jeg savner Larry, innrømmet Cameron to år senere. Han håpet at Larry hadde det fint. Theresa May liker visstnok hunder bedre.

Men Larry brydde seg mindre om skiftet av statsminster.

– Folk lager veldig oppstyr over at jeg bytter ut tjeneren min, skrev Larry på Twitter.

Larry har fått sin egen tittel. Det er «Sjefsmuser for kabinettet». Han har flere oppgaver i boligen. Det skriver regjeringen på nett:

– Larry bruker dagene sine på å hilse gjester velkommen. Han sjekker sikkerheten vår. Han tester kvaliteten på soving i de antikke møblene. Han har også ansvar for å finne en løsning på muse-problemet i huset. Larry sier at han fortsatt driver taktisk planlegging.

Pressen elsker å følge med på Larry. Det finnes mange bilder av ham. Mediene melder at han fanger mus. De melder at han sover på jobben. De melder at han slåss med nabokatten Palmerston. Den bor hos utenriksministeren.

Flere katter har hatt jobben som musefanger for lederen av Storbritannia. Kong Henrik den 8. var visstnok den første som utnevnte en katt til jobben.

Men Larry er den første som bor i Downing Street siden 1997. Da ble katten Humphrey pensjonert. Humphrey fanget mus for både Margaret Thatcher, John Major and Tony Blair. Før ham jobbet katten Wilberforce for fire statsministre.

Nå må altså Larry vinke farvel til sin andre statsminister. Får Larry fortsatt bo i Downing Street? Hvem blir i så fall den neste tjeneren hans?

Mer fra Tema

Siste utgave

På forsiden nå