Tema
Bilde 1 av 13

Ti år siden Michael Jackson døde

Fans minnes popstjernen Michael Jackson. Men anklagene om seksuell misbruk preger markeringen.

25. juni 2009 kom beskjeden som sjokkerte verden. Michael Jackson var død. Han ble bare 50 år gammel.

Jackson døde av en overdose sterke medisiner. Legen hans ble senere dømt og sonet to år i fengsel.

Michael Jackson hadde et dramatisk og spesielt liv. Han sang og danset som en stjerne allerede da han var barn. Han var del av søskengruppa Jackson 5. Faren Joe var manager. Han presset barna mye.

– Jeg ville ut og leke, men kunne ikke. Jeg måtte i studioet og synge, sa Jackson til journalisten Martin Bashir i 2003.

Faren slo også. Det har Michael Jackon sagt i flere intervjuer.

– Han var hard. Jeg husker at mamma ropte «Joe, stopp, du kommer til å drepe ham», sa Jackson til Bashir.

Han pleide å føle seg svimmel og syk sammen med faren. Han sluttet aldri å være redd ham, sa han.

Joe Jackson døde i fjor. Han forsvarte at han var hard mot barna. En streng oppdragelse var viktig, syntes han.

Michael Jackson fikk etter hvert en karriere som soloartist. Albumet «Thriller» gjorde ham til en superstjerne. De neste platene solgte også masse.

Ingenting kunne gå galt for kongen av popmusikk. Men det var mye drama i privatlivet hans.

Mange var forundret over oppførselen til Michael Jackson. Han tok mange plastiske operasjoner. Han hadde en sjimpanse som kjæledyr. Han bygget hus med stor fornøyelsespark.

Han inviterte mange barn på besøk. Barna overnattet i samme rom som Jackson.

– Jeg sov på gulvet. Det hadde ikke vært galt å sove i samme seng heller. Jeg ville aldri gjort noe seksuelt mot et barn. Aldri, sa han til journalisten Ed Bradley i 2003.

Men mange trodde ham ikke. Han ble også anklaget flere ganger. I 1993 betalte han penger til en gutt og familien hans. Da forsvant anklagene om seksuelt misbruk.

Så ble Jackson gift og fikk barn. Også ekteskapene var spesielle. Først var han gift med Lisa Marie Presley. Hun er datteren til artisten Elvis Presley. Ekteskapet varte i omtrent to år.

Den neste kona var Debbie Rowe. Hun hadde aldri sex med Jackson, ifølge nettstedet Vanity Fair. Men hun fikk to barn med ham: Prince Michael og Paris. Jackson fikk ansvar for barna. Senere fikk Jackson enda en sønn. Det er ukjent hvem som fødte Bigi.

Så kom anklagene tilbake. I 2005 ble det rettssak. En 13-åring sa at Jackson misbrukte ham. Men Jackson ble frikjent. Saken påvirket likevel ryktet til stjernen. Han holdt seg mest skjult fra verden.

Men Jackson trengte penger. Derfor skulle han ha nye konserter. Han døde før de ble virkelighet.

I 2019 kom anklagene igjen. En ny film viste intervjuer med to menn. De sa de ble seksuelt misbrukt av Jackson som barn.

Fansen feirer Michael Jackson uansett. Mange av dem tror ikke på anklagene. De har startet gruppa MJ Innocent. 25. juni marsjerer gruppa til Jacksons stjerne på fortauet i Hollywood i USA.

Mer fra Tema

Siste utgave

På forsiden nå