Tema
Bilde 1 av 15

Tom har tropisk hage i byen

Hagen er full av palmer, spesielle planter og statuer. Midt i et borettslag har Tom Dolce Musica laget sitt eget grønne paradis.

Høye palmetrær vaier i vinden. Busker strekker seg fra store krukker. Hvite, røde og gule blomster står langs stiene. Det ser ut som en tropisk hage i Asia. Men vi er utenfor en blokkleilighet i Sandefjord i Vestfold.

Her bor Tom Dolce Musica. Til daglig jobber han på et dekkverksted. På fritiden er planter den store lidenskapen.

49-åringen har store tatoveringer på armene. Han ser ikke ut som en som bruker mye tid på hagearbeid. Noen blir også forbauset når de får høre om hagen.

– Det er kanskje ikke så vanlig at voksne menn har en slik hobby. Folk blir nok litt overrasket, ja. Særlig når de får se bilder av hvor fin hagen er, sier Tom.

Hagen i bydelen Ringkollen er noe for seg selv. Den får bilister til å kjøre ekstra sakte. Folk som går forbi, tar bilder.

Palmene er synlige på lang avstand. Det står mange statuer av dyr og fugler der. Vann spruter opp fra fontener. I trærne henger lyspærer. Slik er plantene synlige også om kvelden.

Tom Dolce Musica har alltid vært glad i planter. Særlig de litt uvanlige og eksotiske.

– Jeg flyttet hit for 16 år siden. Da var det bare en liten hage utenfor leiligheten. Naboene hadde flotte hager, så jeg fikk lyst til å prøve, forteller han.

Nå er hagen omtrent 200 kvadratmeter stor. Deler av den ligger på fellesområdet til borettslaget. Hagen er bygget opp i ulike høyder. Den har mange trapper og stier. Tom tror han har til sammen tusen planter og trær.

– Det er i alle fall 70 ulike arter. Hagen forandrer seg hvert år. Noen planter tar jeg vekk. Noen er favoritter som kanskje blir plassert på et nytt sted. Og selvfølgelig pynter jeg i hagen i jula også!

Tom liker å reise i utlandet. Han tror det er årsaken til interessen.

– Jeg vil ha noe som ser flott ut hele sommeren. Det er gøy å gjøre noe som er litt annerledes. Og naboene og styret i borettslaget er veldig positive, sier han.

Mange palmer trives best i varmen. Derfor er det vanskelig å få dem til å vokse i Norge. Men det finnes også palmer som tåler kaldt klima.

– Palmer er egentlig ikke så eksotiske. Mange tåler å stå ute til langt ut i oktober. De tåler også litt snø, hvis snøen ikke blir liggende. Hagen er dessuten godt skjermet for vær og vind, forteller Tom.

23. februar er det tidligste han har satt ut palmene. Det skjedde for fire år siden. Palmene står inne om vinteren. Da er det 40 til 50 palmer i krukker. Det tar mye tid å ta dem inn fra hagen og ut igjen. Dette bruker Tom hundrevis av timer på.

– Jeg liker å være kreativ. Men det er mye luking og arbeid med en hage som dette. Det koster en del penger også. Det er alltid noe som skal gjøres. Derfor er jeg vanligvis ikke borte mer enn fire-fem dager om sommeren. I fjor var det så varmt. Da ble det ekstra mye vanning, sier Tom.

I sommer reiste han på ferie i to uker. Det var første gang. En kamerat vannet hagen for ham. Vennen er utdannet gartner.

Tom Dolce Musica har brukt internett for å lære om palmer. Han drar også ofte til hagesentre for å bli inspirert.

– Det må gjerne være så eksotisk som mulig. Jeg er glad i farger, og prøver stadig ut ideer. Det blir prøving og feiling. Men det er det som er moro, sier han.

Mer fra Tema

Siste utgave

På forsiden nå