Hør teksten
Dine innstillinger

Bakgrunnsfarge

Tekst-type

Tekst-størrelse

Forklar ord med symboler

Vise bilder

Som abonnent på Klar Tale får du:

Läs mer
Artikkel Side

– Tviler på at vi ville klart det i dag

Søndag er det 50 år siden Sverige byttet til å kjøre på høyre side av veien. Det var et enormt prosjekt, forteller professor.

Først sto trafikken helt stille. Så svingte bilene over midtstripa. Å bytte til høyrekjøring er den største endringen i samfunnet i Sverige, mener professor Claes Tingvall. Han jobber ved Chalmers tekniske høyskole. Før jobbet han med trafikksikkerhet i Vägverket.

– Det var et uhyggelig stort prosjekt. Trolig det største som noensinne har vært i Sverige, sier Tingvall.

Selve byttet var raskt ferdig. Det skjedde tidlig på morgenen søndag 3. september 1967. Klokka 04.45 ble all trafikk stanset. Så kjørte alle biler forsiktig over til høyre side av veien. Her stanset de på nytt. Så ventet de til klokka ble 5. Da kom beskjeden på radio: Sverige hadde gått over til høyrekjøring.

Nå kunne bilene kjøre. Men ikke raskere enn 30 kilometer i timen.

– Det er tvilsomt at vi kunne gjort noe lignende i dag. Plutselig og samtidig skulle alle mennesker endre det de var veldig vant til? En del forskere advarte om at det ville ende i et blodbad. Men det ble vellykket, sier Tingvall i dag.

Endringen var nøye planlagt. Alle private biler ble stanset mellom klokka 1 og klokke 6 natten for endringen. I byene Stockholm og i Malmö var det enda strengere. Der fikk ingen private kjøre mellom klokka 10 på dagen 2. september og klokka 15 dagen etterpå.

Etter endringen ble trafikken overvåket. Flere enn 10.000 politifolk poltifolk passet på. Det var også folk fra militæret i gatene hele tida den neste uka.

Etter skiftet var det færre som døde i trafikken. Fartsgrensene ble også lavere. De fleste svenske bilene var allerede laget for å kjøre på høyre side, ifølge Tingvall. Disse bilene var de samme som i dag, med rattet på venstre side.

– Det var egentlig kjemperart. Det gjorde at det før endringen var farlig å kjøre forbi. Det var som oftest siden med passasjeren som ble truffet hardest i et krasj, sier Tingvall.

Fortsatt har flere land venstrekjøring. Vi kjenner nok best til Storbritannia. Men også flere afrikanske og asiatiske land kjører på venstre side av veien. Blant dem er Australia, India, Kypros, Pakistan, Sør-Afrika og Thailand.