VALG 2019:

– Unge politikere kan få flere unge til å stemme

Maria Qureshi vil inn i bystyret i Oslo. 22-åringen fra Ap mener Norge trenger flere unge politikere.

9. september er det valg på kommunestyrer og fylkesting rundt om i Norge. I byer velger de bystyrer istedenfor kommunestyrer.

Mange unge personer er på listene til de politiske partiene i år. En av dem er Maria Qureshi. Hun er fra Arbeiderpartiet (Ap). Hun er nummer 26 på Aps liste i Oslo. Det gjelder Aps liste til bystyret.

Vi har stilt henne noen spørsmål:

– Hvorfor stiller du til valg?

– Jeg er veldig glad i Oslo, spesielt bydelen min Søndre Nordstrand. Dessuten trenger politikken flere unge personer.

– Hva har fått deg til å engasjere deg?

Terror-angrepene 22. juli i 2011. Jeg meldte meg inn i Aps ungdomsparti AUF dagen etter. Nå må vi kjempe mot disse ødeleggende kreftene, tenkte jeg.

– Hvorfor bør vi engasjere oss?

– Fordi vi kan få gjort noe med samfunnet. Jeg kjemper for at alle barn skal få de samme mulighetene. Det må være uavhengig av foreldre og penger. Barn og unge må få bli med i idrett, men det blir for dyrt for mange. Det koster penger med utstyr og medlemskap. Byrådet i Oslo har satset mye på idrettsanlegg. Det støtter jeg. Så er jeg opptatt av at ungdommer fullfører skolen. Det gir dem flere muligheter som voksne. Flere unge må få sommerjobber. Da skaffer de seg viktig erfaring til senere i livet.

– Hva skal til for at flere unge bruker stemmeretten sin?

– Unge politikere kan få flere unge til å stemme. De snakker for ungdommer og unge voksne. De unge må føle seg representert.

– Hvilken sak blir viktigst i valget?

Klima og miljø! Det er den store saken i Oslo, i Norge og i hele verden. Det er vi unge som må leve med følgene av klimakrisen. Vi må satse mer på buss, bane, tog og trikk. Jeg tror også at gratis skolemåltid er en viktig sak.

Siste utgave

På forsiden nå