VALG 2019:

– Vanylven er sentralt, det er ikke Oslo

Store byer lokker til seg mange. Men for noen er det en fordel å være i vesle Vanylven.

– For oss er dette sentralt, sier Frode Sørdal. Han er driftsleder for Mowi rensefisk Vanylven i Møre og Romsdal. Bedriften holder til utenfor kommune-senteret Fiskå.

12 personer jobber der fast. De har også åtte til ti tilkallings-vikarer.

Bedriften produserer rognkjeks, som er en rensefisk. Rensefisk spiser lus av oppdretts-fisk. Lakselus er det største problemet for oppdretts-næringen.

Å bruke rensefisk er en biologisk rensemåte. Da trengs det ikke så mye kjemiske midler for å fjerne lus. Mye av den kjemiske lusegiften er farlig for naturen.

Mowis anlegg i Vanylven produserer 2 millioner rensefisker hvert år. De blir levert til oppdretts-anlegg mellom Haugesund og Romsdals-kysten.

– Anleggene må ligge spredt. Å være her ved kysten sør på Sunnmøre, er bra for Mowi. For oss er Oslo usentralt, sier Frode Sørdal.

Det bor færre folk i Vanylven enn før. Kommunen har mistet flere store bedrifter. De unge flytter.

Fraflytting skjer flere steder i Norge. Mange flytter fra distriktene til større byer – som Oslo.

Fraflytting er et av temaene i Klar Tales valgavis. Du kan lese hele avisa gratis her.

Også politikere er opptatt av at folk skal kunne bo i hele Norge.

Frode Sørdal kjemper for bygdas framtid.

– Mowi har til sammen 30 ansatte på avdelingene i Vanylven. Folk reiser fra andre kommuner for å jobbe her. Vi er en viktig arbeidsplass for området, seier Sørdal.

Bedriften har hatt flere eiere. For to år siden gjorde de driften mer moderne.

– For nesten 20 år siden ble anlegget lagt ned. Da kjøpte jeg anlegget, fordi jeg var lei av å pendle til Romsdal. Jeg ville bo og jobbe i Vanylven, forteller Sørdal.

Vanylven har drevet med oppdrett lenge.

– I kommunen vår har vi mye å være stolte av, mener Sørdal.

Han tror likevel ikke at folk slutter med å flytte bort.

– Av fem søsken, er det bare jeg som bor i Vanylven. Men alle de tre barna mine bor i grenda Syvde. Der bor jeg selv også. Mange synes det er flott i Vanylven. Men det kan være vanskelig å bo ute i distriktet.

Sørdal sier det er vanskelig å beholde folk med utdanning.

– Det må bli lettere å reise hit. Vi i Vanylven er vant til avstander. Selv kjører jeg til Måløy hver torsdag for å spille kortspillet bridge. Det tar 50 til 60 minutter hver vei. Men det går greit.

Sørdal mener det er viktig å få bedre ferje-forbindelser.

– For folk som liker natur og frihet, er Vanylven perfekt. Men det må bli enklere å dra til Ålesund og nabo-kommunene, sier han.

Les alt om valget 2019 her!

Siste utgave

På forsiden nå