Tema

Viser fram det berømte likkledet

Ble liket av Jesus dekket av dette kledet? Ja, mener noen. Nei, sier andre. Nå vises kledet fram igjen.

Etter at Jesus døde, ble kroppen hans pakket inn i et klede. Kroppen til Jesus satte et avtrykk på kledet, og folk sparte på det. Nå finnes kledet i Torino i Italia. Slik er historien ifølge de som tror på den.

Andre tror at avtrykket av Jesus er malt på. Men det store spørsmålet er om det stammer fra Jesu tid?

Kledet er veldig skjørt. Derfor vises det sjelden fram. Men nå skal det vises fra 19. april til 24. juni.

– Jeg har ikke sett kledet før. Historien er veldig interessant, sier teologen Karl Johan Hallaråker til Klar Tale.

Han leder en reisegruppe som skal til Torino for å se på kledet.

– Jeg håper at folk stiller kritiske spørsmål. Det driver oss framover og dypere, sier Hallaråker.

Han synes det er spennende at forskere er uenige om kledet.

– Det mest interessante er at forskere uten kristen bakgrunn sier at kledet kan være ekte. Jeg ville vært mer kritisk dersom det ikke var saken, sier Hallaråker.

I 1988 viste tester at kledet mest trolig var fra mellom 1260 og 1390, ifølge avisa Aftenposten. Testene ble gjort med karbondatering. Det er en metode som forskere mener er nøyaktig.

Men karbondateringen er kritisert, sier Hallaråker.

– Likkledet har vært i brann. Det har blitt reparert. Kritiske forskere mener at testene ble gjort på nyere stykker som ble vevd inn da kledet ble reparert, sier han.

Noen forskere mener at et jordskjelv kan ha skapt avtrykket av Jesus på kledet. Samtidig kan jordskjelvet ha påvirket tøyet slik at det virker yngre enn det er. Men andre forskere synes denne teorien er for utrolig, skriver NRK.no.

Uansett mener Hallaråker at kledet er viktig.

– Det er to sider ved saken: vitenskap og tro. Begge sidene er viktige på sine måter. Jeg har stor forståelse for at troende synes historien om kledet er berikende. Samtidig er forskerne uenige. Det finnes grunnlag for å tro at kledet er fra Jesu tid. Men ingen kan si med sikkerhet at «dette er det virkelige kledet», sier Hallaråker.

Den tidligste historien til kledet er usikker, skriver Store Norske Leksikon. Men det byttet eiere flere ganger på 1300-tallet og 1400-tallet. De siste 400 årene har kleder vært i Torino.

På 1900-tallet ble kledet vist bare fire ganger: i 1933, 1973, 1978 og 1998. Også i år 2000 ble kledet vist fram. Sist kledet ble vist, var i 2010.

Mer fra Tema

Siste utgave

På forsiden nå