Hvor mye penger bruker partiene på reklame?

Norske partier brukt 5,4 millioner kroner på reklame de siste 90 dagene. 

VALGKAMP: Under valgkampen kan du treffe politikere på gata, men også i sosiale medier. Her steker Fremskrittspartiet vafler til folk i Fredrikstad.
Publisert
Dropdown i boks med riktig hover og fet toggle

8. september er det stortingsvalg. Og valgkampen er godt i gang. Partiene ønsker å vinne din stemme. 

Sosiale medier har blitt en viktig del av valgkampen. Der kan politikerne nå ut til mange velgere. Partiene har til sammen brukt 5,4 millioner kroner på reklame hos Facebook og Instagram de siste 90 dagene. Det skriver avisa Klassekampen

Arbeiderpartiet (Ap) har brukt mest, med 1,8 millioner kroner. Fremskrittspartiet (Frp) har brukt nest mest, med 1,5 millioner kroner. 

Høyre (H) har brukt 740 000 kroner på reklame. 

Mindre partier bruker mindre penger på reklame. Men Industri- og Næringspartiet (INP) skiller seg ut med 400 000 kroner.