Verden

Vet ikke hvorfor skipet sank

Ferjen Estonia sank mens den var på vei fra Tallin til Stockholm 28. september 1994. Siden ulykken har den ligget på bunnen av havet.

Onsdag 28. september 1994 var ferjen Estonia på vei fra Tallin til Stockholm. 989 mennesker var ombord. Av disse menneskene døde 852 mennesker. Seks av disse var nordmenn. 137 overlevde.

Aldri har det vært en verre ulykke i fredstid i Europa. Skipet ligger fortsatt på bunnen av havet. Årsaken til at skipet sank er også usikkert. Flere mener de har svaret, men ingen vet for sikkert.

Ferjen skal ha mistet baugporten, som følge av dårlige og ødelagte bolter. Baug er fremste del av båten. Det viser en rapport som ble publisert i 1997. Det var dårlig vær og høye bølger når skipet sank. Estonia skal også ha hatt høy fart.

Nå skal 50 personer på en privat ekspedisjon til Estonia-vraket. Der skal de forsøke å finne ut hvorfor ferjen sank.

– Hovedmålet med ekspedisjonen er å undersøke, filme og se på skadene på vraket. Vi ønsker å finne ut hvorfor ferjen sank. Det sier Margus Kurm. Han er prosjektleder for ekspedisjonen.

Skipet har blitt undersøkt tidligere, men ingen har funnet ut hvorfor det sank. Derfor skal den nye ekspedisjonen gå inn for å være åpne for alle muligheter. All informasjon skal også bli tilgjengelig for offentligheten, det lover Kurm.

For ett år siden kom det en dokumentar om skipet. Der kom det frem en ny årsak til hvorfor skipet sank. Blant annet et funn av et ukjent hull i skroget, som er den flytende delen av skipet.

I fjor sommer gjorde en svensk havarikommisjon undersøkelser av skipet. Kurm mener at myndighetene har forsøkt å skjule opplysninger om ulykken.

– Jeg kan ikke se noen annen forklaring for de mange rare beslutningene og tvilsomme handlinger som myndighetene har gjort de siste 27 årene, sier Kurm.

Den svenske havarikommisjonen ønsker ikke av fremmede skal dra ned til vraket. Det er Kurm kritisk til.

– Det burde vært av stor interesse for myndighetene at flere ble med på dette. Kun gjennom å være åpen og samarbeid kan de overlevende, slektninger og folket stole på etterforskningen, sier Kurm.

Da dykkere dro ned til vraket under filmingen av dokumentaren, førte det til at to svenske dykkere måtte i retten. De ble tiltalt for brudd på den svenske loven om gravferd.

Begge dykkerne ble frikjent i retten. Men det var som følge av at de var på en båt med tysk flagg. Internasjonal lov skulle bli mer prioritert fremfor svensk, mente domstolen.

– Det er kun staten eller noen på vegne av staten som får lov til å dykke ned til vraket. Det sier Helen Gestrin. Hun er påtaleansvarlig og var aktor i rettssaken mot dykkerne.

– Alt annet er fremdeles forbudt i tråd med loven om gravferd, sier hun.

Margus Kurm vil ikke si noe om hvem som er med på ekspedisjonen.

---

Kort om saken

  • Ferjen Estonia sank med 989 mennesker ombord. 852 mennesker døde.
  • Undersøkelser har aldri vist årsaken til hvorfor skipet sank.
  • Nå skal en ny ekspedisjon ut for å se på årsaker.
  • Ekspedisjonen bryter svensk lov om de drar ut til vraket.

---



Siste utgave

På forsiden nå