Verden

Får ikke levert nok mat og drivstoff

Kombinasjon med Brexit og korona-pandemien har gjort det vanskelig for Storbritannia. Britene har hamstret mat og drivstoff, noe som gjør situasjonen verre.

De siste dagene har vi sett bilder av lange køer og tomme hyller i butikkene i Storbritannia. Årsaken er at de mangler sjåfører.

Mange utenlandske arbeidere dro fra Storbritannia under pandemien. Nå er de savnet, for svært for av dem har kommet tilbake.

Det er ikke bare transport-bransjen som sliter, men hele samfunnet. Tidligere har Storbritannia brukt arbeidere fra andre land.

Problemene med lite arbeidere begynte for flere år siden. Men den siste uka har krisen blitt veldig synlig.

50 av 1.200 bensinstasjoner var tomme for minst en type drivstoff.

Flere har sagt at regjeringen må skaffe arbeidere. Nå har de lovet at folk skal få midlertidig jobb hvis de kan hjelpe å transportere drivstoff og mat. Det er også foreslått å bruke sjåfører fra militæret.

Regjeringen har lovet at 5.500 arbeidere skal få jobbe i Storbritannia før jul. Slik at folket får kalkun på bordet under julemiddagen.

Mange mener at dette ikke er nok. Andre mener at tiltakene kommer for sent. Folket fortsetter å hamstre mat og drivstoff.

Allerede for fem år siden begynte utenlandske arbeidere å dra fra landet. Da stemte britene for å forlate den europeiske union (EU). Det bidro til at flere bransjer manglet arbeidere.

For to år siden manglet det 60.000 sjåfører. Det anslo Road Haulage Association (RHA). De er en interesse-organisasjon for fraktselskap i landet.

Nå mangler det 100.000 sjåfører.

Britene har fortsatt strenge regler til testing ved inn- og utreise i landet. Når det bare tilbys midlertidige jobber, er kanskje ikke tilbudet så fristende.

Flere produsenter av kalkun har avlet færre fugler enn vanlig. Årsaken er at det ikke finnes arbeidere med kunnskap nok til å håndtere produksjonen fram til jul.

Selv om det kan komme 5.500 arbeidere fra utlandet før jul, er det trolig ikke nok fugl for dem å jobbe med.

– Kalkunfarmene har mistet mange arbeidere. Arbeidere som de har trent opp og investert i over mange år. De arbeiderne er ikke lenger tilgjengelige for sesongarbeid. De har funnet seg jobber andre steder i Europa. Det sier Kate Martin til kanalen BBC. Han er leder for en organisasjon for kalkunprodusenter.

Bryggeriet Heineken får ikke levert varene sine. Kyllingkjeden Nando´s har stengt 50 restauranter. Årsaken er mangel på råvarer. McDonalds har sluttet å selge milkshake og drikkevarer på flaske, og sier at de ikke får tak i nok varer.

Samferdels-ministeren ønsker å klare å håndtere denne krisen alene. Likevel ønsker han ikke å si noe om lønns- og arbeidsforhold til sjåførene.

Gjennomsnittsalderen på en sjåfør er 55 år. Mange blir pensjonert uten å bli erstattet, og det blir trolig flere.

Myndighetene har sagt at de ønsker å hente arbeidere fra alle som har førerprøven, men ikke jobber som sjåfører. Det skal være nær én million briter som har sertifikat for tungtransport.

---

Kort om saken

  • Storbritannia sliter med å transportere varer og drivstoff til stasjoner og butikkene.
  • Dette skaper kaos blant folket, som har begynt å hamstre mat og drivstoff.
  • Eksperter anslår at landet mangler 100.000 sjåfører.

---



Siste utgave

På forsiden nå