Verden

Denne bussen kjører seg selv

Selvkjørende busser testes allerede på norske veier. Mange tror fremtiden er kjøretøy uten sjåfører.

Kjøretøyene vi kjører blir stadig mer avanserte. Kollektiv-selskapet Ruter tester allerede selvkjørende busser i Norge. Mange tror biler og busser som kjører seg selv vil bli normalt en dag.

De store bilselskapene startet for lenge siden. Men selvkjørte biler byr på mange utfordringer. Teknologien er dyr. Sikkerheten overlates til maskiner. Biler og busser må løse vanskelige oppgaver uten hjelp fra mennesker.

Én av de som tror selvkjørende biler snart kommer, er Elon Musk. Han eier bilselskapet Tesla. Musk har tidligere sagt at «nesten alle biler vil kjøre seg selv innen 10 år».

Teslas biler har allerede noen slike funksjoner. De holder seg innenfor riktig fil, bremser automatisk i farlige situasjoner, og kan lukeparkere selv. Men også Musk har innrømmet at teknologien er utfordrende.

SELVSTYRTE BUSSER

– Jeg forventet ikke at det skulle være så vanskelig. I ettertid ser jeg at det er helt åpenbart, skrev han på twitter tidligere i år.

Tidligere i år skrev CNN om selskapet TuSimple. De holder på med å utvikle selvstyrende lastebiler. De har allerede prøvekjørt lastebiler over 3.000 kilometer uten sjåfør.

Klar Tale har snakket med Benjamin Øveraas. Han er kommunikasjons-rådgiver for kollektiv-selskapet Ruter. Selskapet har holdt på med testing i flere år.

I Oslo kjørte de første to selvstyrte bussene allerede i 2019. De het «Oda» og «Mads», og hadde plass til ti passasjerer hver.

Øveraas tror selvkjørende kjøretøy blir en viktig del av fremtiden.

– Det kan gi oss nye transporttjenester vi ikke har i dag. Derfor gjennomfører vi flere prøveprosjekter. Vi samarbeider også med Statens vegvesen og Bymiljøetaten, sier han.

Øveraas forklarer at teknologien er langt fra god nok enda.

– Teknologien er fortsatt begrenset. Det er likevel viktig å prøve ut løsninger for å få nyttig erfaring. Etterhvert som ny teknologi kommer, vil Ruter være klar til å bruke den, sier han.

Øveraas forklarer at det fortsatt gjenstår store utfordringer.

– Vi trenger å sikre stabilitet. Folk er opptatt av at kollektiv-transport skal være forutigbar og punktlig. Vi må kunne sikre at bussene kommer når de skal, sier han.

Selvkjørende kjøretøy kan ha mange fordeler i samfunnet, mener Øveraas.

– Det kan føre til en sikrere trafikk. Hvis kjøretøyene fungerer godt, kan de være tryggere enn mennesker. De kan være til stor hjelp for de som ikke kan kjøre selv. Det gjelder både barn, eldre og funksjonshemmede, sier Øveraas.

FORDELER: Øveraas tror selvstyrte busser kan ha mange fordeler i fremtiden.

Han tror folk kan bli godt vant til busser uten sjåfører.

– Folk er stort sett nysgjerrige. De har tillit ti at teknologien er trygg. Mange av de som er skeptiske, blir betrygget når de får prøve tilbudet selv, sier han.

Selvkjørende busser skal skape mer effektiv transport. Men noen er redd slik teknologi kan true mange arbeidsplasser. Det er nesten 15.000 buss- og trikkesjåfører i Norge. Øveraas er likevel ikke bekymret for at disse vil miste jobben.

– Selvkjørende busser vil ikke erstatte vanlige busser på mange år. Det vil fortsatt være behov for dyktige bussjåfører i tiden fremover. Etterhvert som mer blir automatisert, vil det også komme nye jobber. De som jobber i transport-sektoren er kjent med bransjen og teknologien. De vil kunne være med på å fylle disse rollene, sier han.

Siste utgave

På forsiden nå