Europa — Hvor mye tid bruker du daglig på TikTok og andre sosiale medier? Shayan Sardarizadeh jobber for kanalen BBC. En viktig del av jobben hans er å se på innhold i sosiale medier, og finne ut hva som er sant. Og han mener det er ett medie som er spesielt ille.
– Denne krigen er virkelig dårlig for TikTok. Jeg har aldri sett noen annen plattform med så mye falskt innhold, sier Sardarizadeh.
– Vi har sett alt: Videoer fra gamle konflikter som blir delt på nytt. Ekte bilder som blir presentert på en måte som blir feil. Ting som er helt klart er falske, men som likevel blir vist flere titalls millioner ganger.
Ifølge han er det verste er falske direktesendinger. Der later folk som de er i Ukraina, men bruker film fra spill eller gamle konflikter. Disse ber om penger for å kunne fortsette med sin «journalistikk» .
– Millioner logger seg på og ser på. De legger til og med på falsk skyting og eksplosjoner, sier Sardarizadeh.
Anastasija Zjyrmont sier ingen kan unnskylde seg med at krigen var en overraskelse. Hun jobber for gruppa Access Now. De jobber blant annet for å sikre folks rett til å ytre seg på nett, og at det kan skje trygt.
Zjyrmont sier det har vært konflikt i Ukraina siden 2014. TikTok har lenge vært brukt til propaganda og feilinformasjon. Blant annet av Russland, mener hun. Zjyrmont sier det er lenge siden TikTok sa de skulle jobbe med saken.
– De har lovet å gjøre dobbelt så mye. De har lovet å samarbeide med faktasjekkere. Men jeg ikke sikker på om de tar forpliktelsene sine på alvor, sier Zjyrmont til nyhetsbyrået AFP.
Hun sier problemet kan være at de har for få moderatorer som kan ukrainsk. Det kan gjøre det vanskeligere å finne feilinformasjon.
TikTok sier til AFP at de har ansatte som snakker både russisk og ukrainsk. Men de sier ingenting om hvor mange det er. De sier også at de har fått nye ressurser som skal ha fokus på krigen. Men de sier heller ingenting om hva de vil gjøre.
Noen mener også at TikTok virker på en måte som er uheldig nå. Det fører til problemer når det er innhold som er mer alvorlig enn vitser og dans. Chine Labbe sier folk får se filmer uten at de blir satt i en sammenheng. Det gjør at måten folk får se innhold også blir et problem. Labbe jobber for NewsGuard. De følger med på feilinformasjon på nettet.
NewsGuard har gjort en test for å se hvor fort nye brukere får se falsk informasjon hvis de ser filmer fra krigen. Svaret var at det tar 40 minutter.
– Våre funn føyer seg inn i materialet som viser at TikTok mangler en måte å merke og moderere innhold. De er også flinke til å vise folk innhold som gjør at folk blir i appen. Til sammen gjør dette at falsk informasjon kan spre seg på plattformen, mener NewsGuard.
TikTok har også sagt at dette er et problem. De har skrevet et innlegg om dette på sin blogg 4. mars. Der skrev de at de bruker både folk og teknologi for å beskytte TikTok. De skrev også at de jobber med uavhengige faktasjekkere.
Mange av de som bruker TikTok er unge. I USA er en tredel av brukerne 19 år eller yngre. Det er en utfordring for selskapet.
– Det er vanskelig nok for voksne å skille mellom det som er ekte, og det som er propaganda i Ukraina. Det er svært problematisk at unge brukere blir vist all denne falske informasjonen, sier Labbe.
Alle de som er intervjuet i denne saken sier det er mye feilinformasjon i alle sosiale medier. Men de sier også at TikTok gjør mindre enn Facebook, Twitter og Instagram for å hindre det.
Siden TikTok er ganske nytt, er det få brukere som jobber mot feilinformasjonen. Det er mer vanlig på andre plattformer.
– Det er grupper på Twitter og Instagram som jobber mot feilinformasjon. Noen har begynt faktasjekk og lære opp folk på TikTok. Men det dreier seg om noen titalls brukere. På Twitter er det flere hundre, sier Sardarizadeh i BBC.