Verden

Forskere tror små levende vesen kan ha utslettet seg selv

En gang kan planeten Mars hatt flere levende mikrober under bakken. Men teorien har en mørk vri. De kan ha utslettet seg selv.

Franske forskere har sett mer på planeten Mars. Der har de funnet ut at det kan ha vært levende mikrober der for lenge siden.

Hva er en mikrobe?

• Vi kan også kalle det en mikroorganisme. Som er encellet, levende vesen som er så lite at vi bare kan se det gjennom et mikroskop. Organismene kan være bakterier, virus, parasitter, mange sopparter og noen alger.

Kilde: Store Norske Leksikon

---

Teorien til forskerne er at mikrobene endret lufta på Mars. Og dermed startet en ny istid, som igjen utryddet dem. Det viser studien til de franske forskerne. Du kan lese mer om den her.

– Resultatene er litt dystre. Men jeg synes de også er veldig stimulerende. De utfordrer oss til å revurdere hvordan biosfæren og planeten påvirker hverandre. Det sier Boris Sauterey. Han er en av forskerne på studien. Biosfære er et område av jorda der det finnes liv. Det de snakker om her er altså et området på Mars hvor den kan finnes liv.

Forskerne har sett på hvordan det var å bo på Mars for rundt 4 milliarder år siden. For å få til dette har de brukt modeller av klima og terreng.

På den tiden kan det ha vært mye vann på planeten. Forholdene for at noe kan ha levd der kan dermed ha vært til stede.

De tror kanskje at mikrobene har levd på hydrogen. Og produsert metan som avfallsstoff. De tror at de bodde rett under overflaten på Mars. Og at dette ville beskyttet dem mot stråling. Slik at de kunne overleve.

Der det ikke var is på Mars, ville disse organismene ha spredt seg. På samme måte som vi på jorda gjorde det.

Mars hadde på dette tidspunktet tynn atmosfære som var rik på CO2. Det våte, varme klimaet ville ha reagert på at så mye hydrogen forsvant, mener forskerne. Altså at mikrobene levde på hydrogen.

Modellene de har sett på viser at temperaturen kan ha vært så lav som 200 grader. Organismer som var på overflaten, ville da ha måttet begrave seg dypt for å forsøke å overleve.

Kaveh Pahlevan har også forsket på Mars. Hans studie konkluderte med at Mars til å starte med var en våt planet. Og at varme hav hadde vært der i millioner av år. Atmosfæren var da tettere og hadde mye hydrogen. Det kan da ha fungert som en drivhusgass, før det til slutt steg opp og forsvant ut i verdensrommet.

Den franske studien fokuserer på klimaeffekten til mikrober. Og den baserer seg på en periode på Mars da det var mye C02.

– Det studien gjør klart, er at hvis det var liv på Mars denne perioden, så ville det ha stor påvirkning på klimaet, sier Pahlevan.

De franske forskerne har også forslag til hvor vi kan lete etter gamle livstegn. Noe som kan bidra til å bekrefte teorien deres.

Sletteområdet Hellas Planita er en av dem. Der er det ikke blitt utforsket før. Det andre er Jezero-krateret. Der driver Perseverance for tiden å samler steinprøver. Perseverance er Nasa sitt fartøy som utforsker planeten. Planen er at prøvene skal hentes til jorda i løpet av et tiår.

Det neste punktet på Sautereys arbeidsliste er også klart. Å lete etter tegn til at mikrober fortsatt holder ut, dypt nede under bakken på Mars.

– Kan det tenkes at det fortsatt er mikrober på Mars?, sier forskeren.

Kort om saken

• Franske forskere tror det kan ha vært eller er levende vesener på planeten Mars.
  • Det viser deres nyeste studie.

Siste utgave