Byrået Euromonitor lager en rapport hvert år. Rapporten viser ti trender de tror vil prege folk i det kommende året. Rapporten er basert på forbruker-undersøkelser og analyser. De har blitt gjennomført i hundre land.
– De siste årene har vært alt annet enn normale. 2023 vil ikke være noe unntak, sier Alison Angus. Hun er leder for innovasjons-praksis ved Euromonitor International.
---
Ti trender for 2023:
1. Ektefølt automatisering
Digitalisering og kunstig intelligens har fått mye oppmerksomhet. Flere kunder aksepterer å få hjelp fra roboter. Som med å lage mat eller hjelpe dem finne fram i butikken.
Men folk vil ha noe menneskelig også. Flere unges synes det er greit med roboter enn eldre.
---
[ Hva er kunstig intelligens? ]
---
2. Folk lever på budsjett
Det er dyrere å leve. Folk har planer om å bruke mindre penger i 2023.
---
---
3. Kontrollert skjermbruk
Folk vil fortsatt være hekta på skjermene sine. Men folk vil velge hvor de bruker tiden sin. Reklame og foreslått innhold irriterer.
---
---
4. Folk vil kutte forbruket
Forbrukere begynner å se at å kutte forbruket er bra. Både for planeten og lommeboka. Over halvparten reduserte matsvinn i fjor. Nesten halvparten brukte mindre energi. En av tre er nå positive til å kjøpe brukt.
---
---
5. Vil spille spill
Alle generasjoner spiller nå dataspill. Det ble enda mer populært under korona-pandemien.
---
---
6. Leve her og nå
Folk skal for det meste spare penger. Men noen vil også unne seg noe ekstra. En av tre sier de unner seg noe ekstra innimellom.
---
---
7. Tilbake til gode, gamle vaner
Mange er ivrige på å få en normal hverdag etter pandemien. Selv om mye ennå er usikkert. Flere vil ut og møtes, slik de pleide. Nesten fire av ti vil møte opp til aktiviteter ansikt til ansikt.
---
---
8. Bredere likestilling
Diskriminering av kvinner er fremdeles et problem i store deler av verden. Flere vil kreve rettferdighet, spår Euromonitor. Blant annet ved å fokusere på saker som handler om kvinner. Slik som kvinnehelse og rett til å bestemme over egen kropp.
---
---
9. Trivsel først
De siste årene har krevd mye av mange folk. De er helt utslitt. Men nok er nok. Flere nekter å slite seg ut på bekostning av helsa. Over fire av ti følte at de var under konstant press i 2022. Det blir nå viktig å prioritere personlige behov.
---
---
10. En ny generasjon forbrukere
Markedet vil preges av generasjon Z. Det er de unge som nå er på vei til å flytte ut. De er ikke redde for å mene noe. De ønsker å utgjøre en forskjell, mener Euromonitor. Generasjonen vil gjøre en forskjell med hvor de bruker pengene sine.
---