Verden

Slik vil vi endre vaner i 2023

Verdens kriser vil prege valgene vi tar etter pandemien.

Byrået Euromonitor lager en rapport hvert år. Rapporten viser ti trender de tror vil prege folk i det kommende året. Rapporten er basert på forbruker-undersøkelser og analyser. De har blitt gjennomført i hundre land.

– De siste årene har vært alt annet enn normale. 2023 vil ikke være noe unntak, sier Alison Angus. Hun er leder for innovasjons-praksis ved Euromonitor International.

---

Ti trender for 2023:

1. Ektefølt automatisering

Digitalisering og kunstig intelligens har fått mye oppmerksomhet. Flere kunder aksepterer å få hjelp fra roboter. Som med å lage mat eller hjelpe dem finne fram i butikken.

Men folk vil ha noe menneskelig også. Flere unges synes det er greit med roboter enn eldre.

---

---

2. Folk lever på budsjett

Det er dyrere å leve. Folk har planer om å bruke mindre penger i 2023.

---

---

3. Kontrollert skjermbruk

Folk vil fortsatt være hekta på skjermene sine. Men folk vil velge hvor de bruker tiden sin. Reklame og foreslått innhold irriterer.

---

---

4. Folk vil kutte forbruket

Forbrukere begynner å se at å kutte forbruket er bra. Både for planeten og lommeboka. Over halvparten reduserte matsvinn i fjor. Nesten halvparten brukte mindre energi. En av tre er nå positive til å kjøpe brukt.

---

---

5. Vil spille spill

Alle generasjoner spiller nå dataspill. Det ble enda mer populært under korona-pandemien.

---

---

6. Leve her og nå

Folk skal for det meste spare penger. Men noen vil også unne seg noe ekstra. En av tre sier de unner seg noe ekstra innimellom.

---

---

7. Tilbake til gode, gamle vaner

Mange er ivrige på å få en normal hverdag etter pandemien. Selv om mye ennå er usikkert. Flere vil ut og møtes, slik de pleide. Nesten fire av ti vil møte opp til aktiviteter ansikt til ansikt.

---

---

8. Bredere likestilling

Diskriminering av kvinner er fremdeles et problem i store deler av verden. Flere vil kreve rettferdighet, spår Euromonitor. Blant annet ved å fokusere på saker som handler om kvinner. Slik som kvinnehelse og rett til å bestemme over egen kropp.

---

---

9. Trivsel først

De siste årene har krevd mye av mange folk. De er helt utslitt. Men nok er nok. Flere nekter å slite seg ut på bekostning av helsa. Over fire av ti følte at de var under konstant press i 2022. Det blir nå viktig å prioritere personlige behov.

---

---

10. En ny generasjon forbrukere

Markedet vil preges av generasjon Z. Det er de unge som nå er på vei til å flytte ut. De er ikke redde for å mene noe. De ønsker å utgjøre en forskjell, mener Euromonitor. Generasjonen vil gjøre en forskjell med hvor de bruker pengene sine.

---











Mer fra Verden

Siste utgave

På forsiden nå