Verden

Tusenvis av barn kan verken lese eller skrive

Flere hundre skoler er blitt ødelagt og rundt 4000 barn er blitt skadd i krigen i Ukraina. Tusenvis kan verken lese eller skrive.

Først kom koronapandemien, deretter tre år med krig. Dette har ført til store problemer for ukrainske barn og unge.

– Ukraina har en utdanningskrise.

– En hel generasjon barn risikerer å miste fremtiden sin. Det sier Kari Helene Partapuoli. Hun er generalsekretær for Plan International Norge.

Fem år uten skolegang

Fem år med avbrutt skolegang har fått alvorlige følger, ifølge Plan International Norge.

Over 4,6 millioner barn har fått skolegangen sin avbrutt. Rundt 2 millioner barn er direkte berørt av at skoler og barnehager er stengt, ifølge FN. I fjor ble også minst 576 skoler angrepet. Det var dobbelt så mange skoler som året før, ifølge FN.

Tap av trygghet og læring

Skolen gir barn mer enn bare kunnskap. Den gir også trygghet og fellesskap. Nå sliter mange barn med søvn, konsentrasjon og håpløshet.

– Vi må gi barna både skolegang og psykisk hjelp, sier Partaluoli.

Svitlana Stepurenko rømte til Norge med døtrene på 9 og 12 år da russiske styrker angrep byen deres.

Jentene går nå på norsk skole. Etter skoletid følger de ukrainsk undervisning på nett.

– Selv om det er fint her, savner vi hjemmet vårt og vil tilbake til den gamle skolen, sier Stepurenko.

Bomberom blir brukt til undervisning

I byer nær frontlinjen er det for farlig å gå på vanlig skole. Mange elever har derfor kun nettundervisning, ofte fra bomberom.

Enkelte skoler kan ikke ta imot flere elever enn det bomberommene har plass til. I noen byer får barn møte på skolen én dag i uken. Siden krigen starter, er minst 137 underjordiske skoler åpnet.

Prøver å få barn tilbake på skolen

For å gjøre situasjonen bedre har Ukraina startet prosjektet Offline-skole. Målet er å få 300 000 barn tilbake til fysisk undervisning. Antall barn som bare får undervisning på nett har endret seg fra 600 000 til 430 000.

Nesten 20 prosent av ukrainsk ungdom har mistet ett til to år med skolegang. Dette kan gjøre det vanskelig å ta igjen det tapte. Mangel på kontakt med andre barn gir også utfordringer med å lære samarbeid og løse konflikter.

Kilder: FN og New York Times.