– Folk er lei av dårlig styring

Tusenvis av mennesker protesterer i Albania. Professor Zyberi mener protestene handler om mer enn natur og turistprosjekter. 

STORE PROTESTER: Demonstranter samlet seg utenfor statsministerens kontor i Tirana 20. juni. De protesterte mot planer om et luksusanlegg nær et vernet naturområde.
Publisert

Tusenvis av mennesker har demonstrert i Albania siden slutten av mai. Protestene startet etter planer om store turistprosjekter i områder med vernet natur.

Planene gjelder blant annet øya Sazan og området Zvërnec ved kysten. Zvërnec ligger ved Narta-lagunen. Området er kjent for flamingoer og annet fugleliv.

Protestene kalles også «Flamingo-revolusjonen». Flamingoen har blitt et symbol på områdene mange vil beskytte.

For å lese saken må du være abonnent

Get instant access to all content

3 måneder

215,-

KJØP

6 måneder

395,-

KJØP

12 måneder

738,-

KJØP