Verden

Kan ha funnet halepartiet

Et skip kan ha funnet halepartiet etter AirAsia-flyet. De svarte boksene er montert bak i flyet.

Et indonesisk skip kan ha funnet halepartiet til det savnede AirAsia-flyet. De svarte boksene er montert bak i flyet. Det skriver nyhetsbyrået NTB.

Det har vært vanskelig å lete etter flyet. Det er fordi det har vært dårlig vær i området. Det har blitt stillere sjø. Dykkere fra den indonesiske marinen leter etter vraket av det savnede AirAsia-flyet i Javasjøen. De har ikke mottatt signaler fra de svarte boksene.

De tror nå at de har funnet halen til flyet.

De svarte boksene er montert i halepartiet på flyet. De svarte boksene er flyets ferdskriver og taleregistrator. Det betyr at de kan inneholde viktig informasjon om hva som skjedde før flyet styrtet. De svarte boksene er viktig for å finne årsaken til flystyrten. De svarte boksene har en levetid på 30 dager.

Søkeområdet er utvidet. Det er fordi havstrømmer kan ha ført lik og rester av flyet lenger bort.

Tropiske stormer kan ha vært en medvirkende årsak til at flyet styrtet. Det sier Indonesias meteorologiske institutt. Tropiske stormer har også gjort letingen vanskelig.

Peter Marosszek har tro på at de vil finne de svarte boksene siden farvannet er ganske grunt. Marosszek er luftfartsforsker ved University of New South Wales i Sydney. Han sier at været er eneste grunnen til at boksene ikke har blitt funnet allerede.

Flere enn 34 døde er funnet hittil. Det er i området der flyet ble borte. Flyet var på vei fra Surabaya i Indonesia til Singapore 28. desember. Det er åtte dager siden flyet forsvant. Det var 162 personer om bord i flyet. 155 av dem er indonesiere, tre er sørkoreanere, en er fra Singapore, en er malaysier, en er britisk og en er franskmann.

Indonesias meteorologiske institutt tror at ising i motorene kan ha vært årsak til ulykken. Flere flyeksperter mener det ikke kan være riktig.

AirAsia skal ikke ha hatt tillatelse til å fly i området på søndager. Det er fordi det er mye trafikk i luften.

Datteren til kapteinen ber om at folk ikke må skylde på faren hennes.

– Ingen flyger ønsker å skade sine passasjerer, sa hun på TV.

I sin siste samtale med flygelederne ba kapteinen om å få lov til å endre kurs. Det var for å unngå et farlig stormsystem. Kontakten ble borte. Det var omtrent 40 minutter etter at flyet tok av fra Indonesia.

Siste utgave

På forsiden nå