Verden

– Mange barn dør fordi de ikke ammes

Rundt 100 barneliv kunne vært reddet hver eneste time, hvis barna fikk morsmelk fra de ble født. Men selskap som lager barnemat kjemper mot lovene som skal få flere mødre til å amme, sier organisasjonen Redd Barna.

– Altfor få barn får «supermaten» morsmelk, står det i en rapport fra organisasjonen Redd Barna.

Over 800.000 liv kan reddes hvis nyfødte blir ammet innen den første timen etter fødselen, ifølge rapporten. Morsmelk hjelper nemlig den lille kroppen til å få i gang immunforsvaret. Immunforsvaret er kroppens forsvar mot for eksempel bakterier, virus og parasitter.

Hvis barn i tillegg bare får morsmelk de første seks månedene av livet, har de 15 ganger lavere risiko for å få lungebetennelse. De har også 11 ganger mindre risiko for diaré.

Ekspertene er enige om at melk fra mors bryst er det billigste og tryggeste nyfødte barn kan få. Likevel er det mange barn som ikke får morsmelk. Tallet på kvinner som ammer barna sine øker ikke, skriver Redd Barna i rapporten.

En av årsaken er at det er få jordmødre og helsesøstre i fattige land. Men også at det i noen land er vanlig å gi barna annen drikke. Det kan blant annet være kumelk, vann eller kaffe.

Men mødre oppfordres mange steder til å gi barna morsmelk-erstatning på flaske i stedet for morsmelk. Ifølge rapporten jobber selskaper som produserer barnemat for dette.

Det øker faren for at de nyfødte får i seg skittent vann. Årsaken er at morsmelk-erstatning kan bli blandet med dette. Det øker også faren for at barna får i seg for lite næring. Fattige mødre kan blande pulveret med for mye vann.

Morsmelk-erstatning er viktig for selskapene som selger barnemat. De tjener på å få færre mødre til å gi barna morsmelk, fordi de da vil gi barna morsmelk-erstatning i stedet. Det skriver Redd Barna i rapporten.

Nestlé er et av selskapene som selger mest morsmelk-erstatning i verden. Helt siden 1970-tallet er de blitt kritisert for å reklamere for morsmelk-erstatning i fattige land. Folk som jobber for å få flere mødre til å amme, har i flere år bedt andre om å ikke kjøpe produkter fra Nestlé. Verdens helse-organisasjon (WHO) kritiserer måten selskapene reklamerer på.

Men Nestlé og andre selskaper driver fortsatt med reklame for slike produkter i land der folk tjener lite. Særlig i Asia, skriver Redd Barna. De anklager selskapene for å jobbe mot lover som skal få flere til å amme.

Nestlé sier at de følger reglene for reklame. Reglene sier noe om hvordan det er lov å bruke reklame. Men både Nestlé og andre selskaper har kontaktet helsearbeidere i Pakistan. Selskapene skal ha gitt dem gaver. Det viser en undersøkelse Redd Barna har gjort.

I Kina har mødre fått prøver av varer fra Nestlé og de andre selskapene gratis. Dette er ikke lov, sier reglene for markedsføring.

WHO anbefaler at barn får bare morsmelk til de er seks måneder. Nestlé støtter disse anbefalingene, sier Marianne Hardeng Aaberg til nyhetsbyrået NTB. Aaberg er kommunikasjonssjef i Nestlé.

– På samme måte som Redd Barna mener vi at amming er den beste starten et barn kan ha i livet. Vi fremmer denne praksisen aktivt i vårt arbeid, sier Aaberg.

Nestlé sier at de jobber hardt for å følge WHOs anbefalinger. Aaberg sier at de har bedt om mer informasjon om sakene Redd Barna skriver om i rapporten.

Siste utgave

På forsiden nå