Nå skal kineserne få smake norsk brunost
– De bruker brunosten på helt andre måter enn vi er vant til.
Meld deg på nyhetsbrev fra Klar Tale.
Brunost har i årevis toppet brødskivene til sultne nordmenn. Men de siste årene har kulturskatten vår funnet veien til stadig flere deler av verden.
Nå skal brunosten inn på et av verdens største markeder – Kina.
Det skriver regjeringen i en pressemelding. Landbruks- og matdepartementet har nemlig gått med på en avtale med Kina. Den gjør at Norge kan selge meieriprodukter til landet.
Det er svært positivt at norske meieriprodukter kommer til Kina. Det sier Hanne-Berit Brekken. Hun jobber i Landbruks- og matdepartementet.
Avtalen bidrar blant annet til å fremme norsk matkultur i verden, sier Brekken.
Brunosten blir stadig mer populær
TINE solgte rundt 750 tonn brunost til andre land i 2024. Det tilsvarer 11 prosent av den totale produksjonen i Norge. Mest brunost ble solgt til Sverige, Danmark, Finland, USA og Sør-Korea.
Asia er et ekstra spennende marked for brunost, sier Erik Smith-Hansen. Han jobber i TINE International.
– De bruker brunosten på helt andre måter enn vi er vant til. Som topping på pizza eller i kaffe, sier Smith-Hansen.
Interessen for osten vokser også i Kina.
– Derfor er det et naturlig steg i vår internasjonale satsing, sier han.
Viktig for geitebønder
Brunost er viktig for bønder som driver med geit. Det bidrar til at bøndene kan leve av geiter.
– Brunost representerer tradisjon, kvalitet og en smak av Norge. Jeg håper kineserne vil ha like stor glede av brunosten som vi har, sier Brekken.