Fly-selskapene blir presset fordi de må tjene penger. De må fly selv om det ikke er trygt. Det mener Aleksander Wasland. Han er nestleder i Norsk Flygerforbund.
Det skriver avisa Dagbladet.
LES MER HER: – Vulkanen sover ikke
– Vi vet fortsatt ikke hva som blir følgene av å fly i områder med lite aske, sier Wasland til avisa.
European Cockpit Association er en organisasjon for flygere i Europa. De mener at det er farlig å blande sikkerhet og det å tjene penger.
NYHETSGRAFIKK: Vi forklarer hvordan flyene kan styre unna de farlige aske-skyene.
LES MER HER: Slik varsles aske-skyene
I mer enn 20 land ble det forbudt å fly i fem dager. Aske-skyene fra vulkanen Eyjafjallajökull blåste over hele Europa.
Det er egne regler for å fly etter vulkan-utbrudd. Fly får ikke fly når det er mye aske i lufta. Asken kan ødelegge flyets motorer. Men fly-selskapene taper 1,5 milliarder kroner hver dag flyene står stille.
Den europeiske union (EU) ga etter for press fra fly-selskapene. Tirsdag ble reglene endret. Flyene i Europa får fly likevel. Men de flyr på eget ansvar. Det gjelder også for passasjerene.
– Sikkerheten er fortsatt viktigst, sier Siim Kalla, ifølge nyhetsbyrået NTB. Han er transport-kommissær i EU.
Fra i morgen (fredag) tror EU at fly-trafikken er nesten som vanlig.
NYHETSGRAFIKK: Ofte har vulkanen Katla utbrudd etter Eyjafjallajökull. Her kan du se hvor nærme vulkanene er hverandre. LES MER HER: Frykter nytt utbrudd