Verden

Wuhan-viruset gjør mat mye dyrere i Kina

Wuhan-viruset har store følger for økonomien. Det gjelder i hele verden, men spesielt i Kina. Der har matprisene økt dramatisk.

Over 900 mennesker har dødd av Wuhan-viruset. Det skader også økonomien i Kina. Prisene steg i gjennomsnitt 5,4 prosent på bare en måned. Prisene har ikke steget mer i Kina på en måned siden 2011.

Det er særlig prisen på mat som har økt. Det siste året har prisen på mat økt med nesten 21 prosent. Det er 10 ganger mer enn matprisene har økt på 12 måneder i Norge.

Prisen på svinekjøtt og grønnsaker stiger mest. Sykdommen afrikansk svinepest har gjort stor skade i Kina i fjor. Det har ført til mangel på svinekjøtt. Wuhan-viruset forverrer situasjonen. Det siste året har prisen på svinekjøtt økt med 116 prosent.

– Noen matvarer kan bli ødelagt. Det skjer før de blir sendt til større byer, sier Lu Ting. Han er analytiker i selskapet Nomura. Han sier det skjer på grunn av begrensninger for å hindre smitte. Det er spesielt frukt, grønnsaker og kjøtt som rammes. Det skriver nyhetsbyrået NTB.
Mandag åpnet mange kinesiske butikker etter å ha vært stengt i flere uker. Samtidig øker antallet som er smittet.

– Vi har langt færre kunder. Kanskje mindre enn halvparten. Men mange ringer inn bestillinger. Vi begynner sakte å komme i gang igjen, sier Liu Ying. Han selger nøtter og andre spesialiteter på et market. Det ligger i hovedstaden Beijing.

I januar ble det forbudt å kjøpe og selge ville dyr i Kina. Det bestemte myndighetene. Det er et forsøk på å bremse spredningen av viruset. Det rammer også norske selgere av sjømat.
– Vi merker at det er vanskelig å selge på grunn av viruset. Vi er veldig spent på markedene fremover. Det sier Toini Karlsen i North Cape King Crab. De har merket kjøpe-stoppen fra Kina. Svein Ruud i Norway King Crab sier at både laks og kongekrabbe er rammet. De selger levende kongekrabbe til Kina.
Bildet viser klør fra kongekrabbe på en grill.

STOPP: Norge selger mye konge-krabbe til Kina. Nå har salget stoppet opp. Årsaken er Wuhan-viruset. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Viruset har også ført til at olje-prisen har gått ned. Kina er det landet i verden som kjøper mest olje av andre. De kjøper mye mindre olje nå. Viruset er årsak til det meste av nedgangen. Mediet Bloomberg skriver at det er snakk om rundt 20 prosent. Prisen på olje har gått ned 5 uker på rad. Det skriver mediet CNBC.

Fjorten av landene som selger mest olje er med i Opec. De samarbeider om å holde prisene stabile. Nå vil de produsere mindre olje. Russland er ikke med i Opec. De har også vært mot forslag om kutte i produksjonen av olje. Kina har allerede bestilt mindre olje framover. Det får virkning fra mars.

Verdens-banken følger med på hva Wuhan-viruset vil føre til. De sier at de støtter Kinas innsats i kampen mot viruset. De støtter det Kina har gjort for økonomien. I forrige uke fikk finans-næringen i Kina overført 1.600 milliarder. Myndighetene håper det vil gjøre økonomien stabil.

Les også: Færre handler og butikker sliter

Mange merker at det er færre kinesiske turister. Mange skal ha blitt nektet å reise ut fra Kina. Turist-bransjen i Nord-Norge sier det allerede kommer avbestillinger.

– Hvis ikke kineserne får reise ut av landet, vil det få store konsekvenser for oss. Det sier Trine Risvik til avisen Dagens Næringsliv. Hun er daglig leder i Tromsø Friluftsenter.

Bildet viser et utstillingsvindu i Milano. På vinduet er det skrevet lykkeønskninger rettet mot kinesere. Anledningen er kinesisk nyttår.

LUKSUS: Salg til rike kinesere står for en tredjedel av verdens luksus-handel. Italiensk mote-bransje kan tape milliarder på grunn av Wuhan-viruset. Utbruddet gjør at kineserne ikke får reise ut av landet. Foto: Luca Bruno / AP / NTB scanpix

Italia kan tape store summer. Det kan bli opp mot 45 milliarder kroner. Årsaken er at det ikke kommer turister fra Kina. Da selges det mindre luksus-varer. Det viser tall fra analyse-selskapet Dmoskopika, skriver NTB.

Kinesere kjøper nemlig mye dyre varer. Globalt er det snakk om en tredjedel. Færre kinesiske kunder, betyr mindre salg. Derfor tror italiensk mote-bransje at første halvår blir tøft.

Siste utgave

På forsiden nå