Norge

Leter etter skjult reklame

Sosiale medier blir stadig brukt til mer reklamering. Trenger vi en ny lov?

Markedsføring er stort på sosiale medier. Influensere blir stadig brukt til å reklamere. Barn og unge ser mye reklame, viser en undersøkelse.

Forbruker-tilsynet har fulgt med på bransjen lenge. De er nå med på en stor europeisk kampanje.

Reklame kan være vanskelig å oppdage. Influensere kan blande det med annet personlig innhold. Loven for markedsføring sier at reklame skal merkes tydelig. Folk skal skjønne at innlegget er markedsføring.

Hvis det ikke er tydelig nok, blir det kalt skjult reklame.

Europa-kommisjonen skal vurdere om en ny lov er nødvendig. Målet er å gjøre de digitale markedene tryggere for folk.

Forbruker-tilsynet kan gi folk bot hvis de bryter forbudet mot skjult reklame. Reglene ble oppdatert 1. oktober. Det betyr at konsekvensene kan bli større. Både for influensere og annonsører.

– Det er viktig at de gjør seg kjent med og følger reglene. Vi har laget en veiledning om reklame i sosiale medier, sier Trond Rønningen. Han er direktør i Forbruker-tilsynet.

Noen influensere reagerte på reglene. Influenser Emilie Nereng skrev et debatt-innlegg hos avisa VG.

– Skal hvert eneste bilde av meg merkes med reklame, fordi jeg fikk sponset frisørklipp for fem uker siden? spør hun.

Reglene er annerledes for innhold på Instagram og på TV, skriver Nereng.

---

Hva er skjult reklame?

  • Når reklame ikke er tydelig nok markert, blir det kalt skjult reklame.
  • Mye reklamering skjer på sosiale medier.
  • Forbruker-tilsynet skal følge med på influensere merker reklame godt nok.

---



Siste utgave

På forsiden nå