Norge

Nå kan du se din Spotify Wrapped

Bruker du Spotify? Da kan du se ditt år i musikk. Du får se hvilke artister og sanger du har spilt av mest.

Spotify er populært blant nordmenn. Det er den mest populære strømmetjenesten for musikk. 91 prosent av nordmenn strømmer musikk. 65 prosent bruker Spotify. Det skriver avisa Digi.

Onsdag klokka 14.00 kommer Spotify Wrapped. Wrapped oppsummerer folk sitt musikkår. Det lar lyttere se hvilke artister de har lyttet mest til.

Årets Wrapped viser at nordmenn lytter mye til norsk musikk. Norske artister tar mye plass på topp 50-listen. Over halvparten er norske artister. Det skriver Spotify i en pressemelding.

– 2023 har vært et godt år for norske artister. Det er flere norske artister på lista enn i fjor. Kvinnelige artister tar også større plass, sier Jenny Thyrhaug. Hun jobber i Spotify.

Dette er de ti sangene nordmenn har lyttet mest til.

---

Topp 10 mest strømmede låter i Norge:

1 Emma Steinbakken – Floden

2 Miley Cyrus - Flower

3 Golfklubb, Kudos – Haien Kommer

4 Emma Steinbakken – Delilah

5 UNDERGRUNN – Michelin Stjerner

6 Bausa - Turné

7 Alessandra – Queen of Kings

8 Loreen – Tattoo

9 DJ MøMø – Badebussen (feat. Kjartan Lauritzen)

10 David Kushner – Daylight

---

Artisten nordmenn har lyttet mest til er Taylor Swift. På andreplass er The Weeknd. Mens norske Emma Steinbakken kommer på tredjeplass. Norske artister kommer også på fjerde og femte. Det er Undergrunn og Karpe.

Tallene fra Spotify viser også hva folk lytter på i hele verden. Taylor Swift er den mest strømmede artisten globalt også. Bad Bunny kommer på andreplass. The Weeknd havner på tredje.

---

Topp 10 mest strømmede låter globalt:

1 Miley Cyrus - Flowers

2 SZA - Kill Bill

3 Harry Styles - As it Was

4 Jung Kook - Seven (feat. Latto) (Explicit Ver.)

5 Eslabon Armado – Ella Baila Sola

6 Taylor Swift – Cruel Summer

7 Metro Boomin - Creepin’ (with The Weeknd & 21 Savage)

8 Rema – Calm Down (with Selena Gomez)

9 Bizarrap - Shakira: Bzrp Music Sessions, Vol. 53

10 Taylor Swift – Anti-Hero

---

Spotify startet med Wrapped i 2016. Siden har det blitt svært populær. Folk deler hva de har lyttet til på sosiale medier. I 2017 så 30 millioner folk på sin Wrapped. Mens 120 millioner så i 2021. Det skriver avisa Tech Crunch.


Mer fra Norge

Siste utgave

På forsiden nå