Norge

Føler seg lurt av butikker

«Black Friday» lokker folk til butikkene med tilbud. Men noen føler at de blir lurt.

Supertilbud, skriver butikkene i reklamen. «Black Friday» er en stor dag for handel. Noen kaller dagen starten på julehandelen.

Øystein Anker Sørensen skulle kjøpe vaskemaskin til 6.000 kroner. Han ville vente til «Black Friday» for å få rabatt. Men butikkene skrudde i stedet opp prisen. Så ga de rabatt.

– Jeg ble så sint da jeg skulle kjøpe vaskemaskinen. Jeg følte meg så lurt, sier han til avisa VG.

Sørensen er ikke den eneste. Flere har klaget til Forbrukerrådet. Andre varer blir også dyrere i tiden før «Black Friday». Det er varer som løpesko og DAB-radioer.

Butikkene solgte varer for 1,5 milliarder kroner på denne fredagen i fjor. Det skriver nyhetsbyrået NTB.

– Dette er galskap. Butikker har allerede startet salget. De oppfordrer folk til å bli ville og sikre seg kupp, sier Silje Havdal i BN Bank til Adresseavisen. Hun er forbrukerøkonom.

Havdal synes det er skummelt. Folk presses til å handle.

«Black Friday» er en tradisjon fra USA.

Mer fra Norge

Siste utgave

På forsiden nå