Verden

Vil vise hvordan folk levde i Pompeii

For nesten 2.000 år siden forsvant byen Pompeii i aske. Nå kan du besøke et nyrestaurert hus, og se hvordan de rike i byen levde.

I mange år har arkeologer jobbet med å grave fram byen. Den ble dekket av aske etter at vulkanen Vesuv hadde et stort utbrudd i år 79 etter Kristus.

Målet har vært å lære mer om hva slags liv folk levde i en middels stor romersk by. I arbeidet er det blant annet gravd fram et hus som blir kalt Vettii. Det åpnet nylig for publikum igjen etter 20 år med restaurering.

Et oversiktsbilde over Pompeiis fantastiske arkeologiske park. Her finnes en av oldtidsbyens mest kjente og luksuriøse hus, Vettii-huset, som inneholder eksepsjonelle kunstverk. Husets dekor og kunst forteller historien om to tidligere slaver som klatret helt i toppen på den sosiale stigen. Foto: Andrew Medichini / AP / NTB

– Vettii-huset er som historien til hele Pompeii. Det er faktisk det romerske samfunn samlet i et eneste hus, sier Gabriel Zuchtriegel. Han er direktør for Pompeii arkeologiske park.

– Her kan du se veggmalerier med utrolige detaljer. Du kan stå foran disse bildene i flere timer. Og du vil fortsatt oppdage nye detaljer, sier han.

Besøkende beundrer fresker i et «triclinium», eller spisestue, kalt «Hall of Ixium», en del av den gamle romerske Domus Vettiorum, huset til Vettii, i Pompeiis arkeologiske park. Vettii-huset er nyrestaurert og åpnet for publikum igjen 11. januar. Foto: Andrew Medichini / AP / NTB

– Du finner en blanding av natur, arkitektur og kunst. Men det er også en historie om det sosiale livet til samfunnet i Pompeii. Og faktisk også den romerske verden i denne fasen av historien, sier Zuchtriegel.

Huset skal sannsynligvis ha vært eid av noen som var svært rike. Trolig fordi de hadde tjent penger på å selge vin. Men eksperter mener det bare er en del av historien.

De mener huset ble eid av to menn. Det var Aulus Vettius Conviva og Aulus Vettius Restitutus. De delte mer enn de to første navnene. De delte også en felles fortid.

De hadde ingen adelige romerske slektninger som var vant til å være rik og ha mye ting. Heller det motsatte. Ekspertene er nesten helt sikre på at de to mennene hadde vært slaver, som senere ble fri. Noen har ment at de to var brødre, men det er mer usikkert.

I den store stuen henger et maleri. Det viser helten og halvguden Hercules som barn. Han dreper to giftige slanger. Dette er en kjent historie fra gresk mytologi.

I Vettii-husets storstue er det et freskomaleri av Hercules som barn, der han dreper to giftige slanger – en kjent episode fra den greske heltens liv. Foto: Andrew Medichini / AP / NTB

Zuchtriegel tror det var en klar årsak til at de to mennene valgte den historien. Han har en teori om at de kanskje kunne sammenligne sine egne liv med historiene om Herkules. Han overvant mange utfordringer i løpet av livet. Det gjorde de to mennene også, mener Zuchtriegel.

– De nådde i hvert fall svært langt økonomisk. I alle fall hvis vi skal dømme etter deres eksklusive hus og hage, sier han.

– De prøvde tydeligvis også å vise sin nye status. Både gjennom kultur og malerier fra gresk mytologi. Det handlet nok om å si: «Vi har klart det. Nå er vi en del av eliten i den romerske verden», sier Zuchtriegel.

Arianna Spinosa er direktør for de delene av restaureringen som gjelder selve huset. Hun beskriver det som et ikon.

– Huset er et helt spesielt hus. Og det er det flere årsaker til, i tillegg til veggmaleriene. Huset har en spesiell utforming og arkitektur, sier hun.

Søyler rammer inn «peristylium», eller gårdsplassen, i midten av den gamle romerske Domus Vettiorum, eller Vettii-huset, i Pompeii arkeologiske park sør i Italia. Foto: Andrew Medichini / AP / NTB

Vettii-huset ble først funnet av arkeologer på slutten av 1800-tallet. Det ble stengt i 2002 fordi det var stort behov for å restaurere det. De måtte blant annet sikre at taket holdt seg oppe.

I 2016 ble det delvis åpnet igjen. I 2020 stengte det på nytt, slik at restaureringen kunne bli gjort ferdig. Da skulle veggmalerier, gulv og søyler bli fikset.

Nå står det der i all sin prakt. Og publikum kan igjen besøke huset og bli fascinert av kunsten og historien.

Siste utgave

På forsiden nå