«Det kan føles skremmende å klage for oss innvandrere»

Nå har jeg fått mot til å si ifra.

Portrettbilde av Ziyuan Zhang.
KI HJELPER: Ziyuan Zhang bruker kunstig intelligens som hjelp med språket.
Publisert
Meningsinnlegg-merknad

Dette er et meningsinnlegg. Meningene er skribentens egne. Din mening kan sendes til redaksjonen@klartale.no.

Vi snakker ofte om at nordmenn skyr konflikter. For oss innvandrere kan det å klage føles enda mer skremmende. Nå gir kunstig intelligens (KI) meg mot til å si ifra.

En jakke med feil pris

 Jeg har bodd i Norge i sju år. Mange små urettferdigheter har jeg latt passere, fordi språket og systemet kan være vanskelig for oss som ikke er født her. 

Da jeg fikk feil personnummer, lot jeg være å klage. Da jeg kjøpte en leilighet som lovet et topp moderne varmesystem som aldri eksisterte, trakk jeg bare på skuldrene.

Men nylig skjedde noe nytt: En enkel KI-chat kunne plutselig gi meg bedre rettigheter som forbruker. 

Jeg kjøpte en jakke på nett. Da pakken kom, oppdaget jeg at det var en billigere prislapp på jakken. Før ville jeg bare latt det passere. Denne gangen ba jeg KI om å forklare hvilke lover jeg kunne vise til. 

Den hjalp meg å skrive en formell klage. Butikken betalte tilbake forskjellen i prisen.

Klagen handler om noe større

Noen vil si: Hvorfor bry deg? Det handler om noen hundre kroner. For meg handlet det om noe større: Å stå opp for prinsippet om at vi alle må kunne si ifra – uansett språk eller status. 

Neste gang handler det kanskje ikke om en jakke, men om hvordan vi som innvandrere kan delta mer aktivt i debatten i samfunnet.

Denne teksten er forresten også et eksempel: Jeg har brukt KI for å oversette og polere språket mitt. 

Uten dette verktøyet ville jeg neppe hatt mot eller ferdigheter til å delta i debatten. Men nå er det faktisk mulig.

Jeg håper flere tør å bruke teknologien.

Venstrestilte knapper med god avstand