Leder:

Et svik mot norske trafikanter

En effektiv juksemetode gir sjåfører med for dårlig kompetanse. Å stoppe jukset krever at Vegvesenet tenker nytt.

Publisert Sist oppdatert

Yrkessjåfører kjører på norske veier i tunge kjøretøy. Vi vet om sjåfører som gjør dette uten å ha kunnskapen de trenger. Omfanget kan i verste fall være stort.

Det er lastebilsjåfører som trolig ikke kan nok om å sikre last. Det er buss- og taxisjåfører som kan mangle kunnskap om å sikre passasjerene. 

Klar Tale avdekker at yrkessjåfører har betalt for å ta en ulovlig snarvei til førerkort og tillatelser. Ved å betale for riktige svar har de bestått teoriprøver og løyver. 

De har godkjente førerkort fra Statens vegvesen.

Sjåfører har gjort dette i flere år, uten å bli stoppet. Heller ikke Vegvesenet har klart å stoppe dem. De har ansvaret for å lære opp nye sjåfører og for sikkerheten på norske veier. Omfattende juks ble nevnt av media allerede i 2016. Vi mener myndighetene har gjort for lite for å løse problemene. Vegvesenet har selv sagt at juks gir sjåfører som kan utgjøre stor fare for sikkerheten i trafikken.

Dagens regler krever at yrkessjåfører kan norsk. Riktige svar til teoriprøver er lette å få tak i. Med metoden Klar Tale avdekker, kan yrkessjåfører enkelt bestå en prøve. Det uten at personen forstår språket i prøven, og uten å faktisk kunne teorien. 

Også måten prøvene er laget på, gjør det enkelt å bestå med juksemetoden. 

Her mener vi etaten, som har ansvaret for opplæring av nye yrkessjåfører, svikter. Med dagens krav om norsk sammen med dagens utforming av prøver, skjer følgende: 

På veiene har vi yrkessjåfører som kan være farlige. Det er et svik mot alle trafikanter på norske veier.

Vi mener juks kan begrenses med nye regler og rutiner. En lovendring om karantene i 2019 var et altfor naivt forsøk på å stoppe jukset.

Statens vegvesen har ansvaret for å holde veiene trygge. Nå må etaten tenke nytt. Prøvene må bli endret oftere, og språket må bli skrevet om.

Juksemetoden vi avdekker, fungerer altfor godt til å fortsette som før.

Vi forventer at dette snarest blir tatt tak i. Ellers har Statens vegvesen selv noe av skylda for at vi får flere farlige sjåfører på veiene våre.

Venstrestilte knapper med god avstand