Klar mening

– Et utenlandsk navn kan dessverre være et hinder

– Personer med utenlandsk navn strever mer med å bli kalt inn til jobbintervju, skriver Hulya Sevinc.

Dette er et debattinnlegg. Meningene er skribentens egne. Din klare mening kan sendes inn her.

Det blir sagt at det finnes mange ledige jobber for lærere. Til tross for dette, er det utfordrende å finne lærerjobb som innvandrer. Det er en reise preget av hindringer.

Samfunnet hevder å omfavne mangfold. Men virkeligheten er dessverre en annen historie.

Et navn som høres utenlandsk ut, kan dessverre være et hinder. Dette er en av de mest skjulte utfordringene.

Mange innvandrere blir dømt før de får sjansen. Selv om de har det som skal til for jobben.

Personer med utenlandsk navn strever mer med å bli kalt inn til intervju. Det er en fjerdedel mindre sannsynlig at de blir invitert til intervju. Det viser forskning. (Les mer om denne hos forskning.no. Red. anm.)

Bildet viser en tegning. Den viser innvandrere på vei til jobbintervju.

Mange ser på læreryrket som et yrke med prestisje. Innvandrere blir ofte undervurdert og sett på som uverdige til dette yrket.

Tenker vi at innvandrere er uegnet til å forme unge sinn?

Mange organisasjoner hevder at de har mangfold. Men så er det annerledes når de skal gi noen en jobb.

Navn, etnisk bakgrunn og kulturell identitet. Dette bør ikke være avgjørende når noen skal ansettes.

Ønsket om å være et lærerlag med mangfold må være ekte. I et land hvor likestilling alltid har vært viktig.

Et miljø i klasserommet må være balansert. Mangfoldet i samfunnet må vise igjen her. Det er avgjørende for å utdanne og forme fremtidige generasjoner.

Det er på tide å se forbi fordommer. Vi må innse at innvandrere kan være dyktige lærere. De har en kulturell rikdom og forskjellige perspektiver.



Mer fra Klar mening

Siste utgave

På forsiden nå