31. desember stenger kobbernettet. Telenors kobbernett har vært et viktig landsdekkende nett. Både for fasttelefoni og bredbånd. 115.000 hadde fortsatt fasttelefon i Norge i utgangen av 2021.
Arne Quist Christensen jobber i Telenor Norge. Han sier de startet med å informere kundene i 2019.
– Kundene har fått nye teknologier for bredbånd og fasttelefon, sier Christensen.
[ Flere sliter med den digitale hverdagen ]
Christensen sier at kobbernettet mange steder er over 100 år gammelt. Han mener det ikke tilfredsstiller kundenes krav lenger. Verken til fart, sikkerhet eller stabilitet. Derfor er nedstengingen i stor grad kundestyrt, sier han.
– Men vi kan heller ikke vedlikeholde det utdaterte nettet. Det finnes ikke nok utstyr eller teknisk kompetanse, sier han.
94 prosent av privatkundene har allerede gått over til mer moderne løsninger. Mange bedrifter må også løse situasjonen i løpet av høsten. Det kan være alarmer som er koblet til kobbernettet.
– Dersom det er fasttelefoner som ikke lenger er i bruk, er det som regel uproblematisk.