Norge

Må strømavtaler være så vanskelige å forstå?

Når sjekket du strømavtalen din sist? Eller er strømregningen vanskelig å forstå? Du burde gjøre det ofte, og det burde være lett, mener Forbrukerrådet.

Hvor mange av disse ordene kan du forklare. Prøv.

Nettleie. Spotpris. Variabel-avtale. Forskuddsvis fakturering. Opprinnelses-garanti. Påslag.

Alle er ting du kan finne på en strømregning. Noen av de er på alle. Noen er bare på noen. Det blir påvirket av hva slags strømavtale du har.

Totalt finnes det flere hundre forskjellige avtaler. Forbruker-tilsynet har ansvar for å følge opp at norske forbrukere får det de blir lovet. De skriver at det er mer enn 100 selskaper som vil ha deg som kunde.

Alle selger det samme. Strøm.

Så hvorfor er strømavtalene så vanskelige å forstå?

– Det skulle jo egentlig vært veldig enkelt å forstå. Strøm er strøm. Du får det samme fra hullet i veggen enten du har ett selskap eller ett annet. Det burde vært enkelt å handle strøm. For det er samme kvalitet på den, sier Thomas Iversen til Klar Tale. Han er juridisk senior-rådgiver i Forbruker-rådet. De jobber for at folk skal få bedre rettigheter som forbrukere.

Bildet er av Thomas Iversen i Forbrukerrådet. Han står ved operaen i Oslo. Han har på frakk og skjerf, og har langt, svart hår og skjegg. Foto: Forbrukerrådet

Iversen sier selskapene som selger strøm har laget mange ulike typer avtaler. Disse er satt sammen på ulike måter.

– Noen følger prisen på børsen for strøm fra time til time. Andre er en fast pris der du vet hva du skal betale hver måned i en lang tid framover. Også er det en tredje type. Der er det alle mulige typer avtaler. Alle har i praksis samme produkt. Strøm. Og disse ulike avtalene gjør at dette blir vanskelig, sier han.

Hvilke følger får det for folk at dette er så vanskelig da?

– Det har vært slik at folk har valgt å beholde avtalen de har. Selv om de har en dyr og dårlig avtale. De blir for usikre til at de tørr å bytte avtale. Så da betaler de mer enn de burde, forklarer han.

Forbrukerrådet laget derfor nettsiden strømpris.no. Der skal folk kunne sammenligne strømavtaler med den de har. Da ser de også om de betaler for mye, og om de bør bytte.

Siden merker også noen avtaler med at folk bør unngå disse. Det gjelder blant annet det som blir kalt “variabel-avtaler”.

– Disse avtalene burde vært borte fra markedet. De gir veldig lite verdi til forbrukerne. De er en kjede av korte avtaler med fast pris. Det gjør at folk ofte må betale mye mer for strømmen enn de trenger, sier Iversen. Forbrukerrådet har bedt selskapene om å slutte med disse avtalene. Ellers bør myndighetene vurdere om de bør bli forbudt, sier Iversen.

Han sier de har merket at flere tar kontakt enn før. Det er blitt flere siden 2021, da strøm begynte å bli dyrere enn vanlig.

– Folk er mer interesserte i strøm. De leser strømregninga mer nøye, og de spør oss. Flere spør om blant annet variabel-avtaler. Flere har behov for å få mer forutsigbarhet når det kan koste 50 øre for en kilowattime på morgenen, og 5 kroner på kvelden. Men den forutsigbarheten koster dem penger, sier Iversen.

Han forklarer at det var politikerne som har ansvar for at det er blitt så vanskelig å forstå avtalene. Det var de som valgte at det skulle bli et strømmarked uten for mye styring fra myndighetene. Tanken var at det skulle gi folk bedre strømavtaler. Som fastavtalene, der folk vet hva de skal betale for en måned av gangen.

– Men alt skjedde med en gang. Selskapene har fått gjøre nesten helt som de vil. Det har vært lite oppfølging, så da er det blitt laget avtaler som har vært svært dårlige. Det er et poeng å se på at bransjen følger reglene, og at det virker som det skal, forklarer Iversen.

– For det er som sagt ingen forskjell på strømmen. Du får det samme av alle. Men fra 1. november er det blitt krav om at bransjen må gjøre det lettere å være forbruker. Selskapene må ha avtaler som er tydelige og lette å forstå. Så må vi se om det funker, og at det blir slik, sier han.

– Hva kan folk selv gjøre om de synes det er vanskelig å forstå reglene og avtalen de har?

Ingen trenger å være ekspert for å være en god forbruker. Du kan se på strømregninga. Se hva slags avtale du har. Du trenger ingen doktorgrad for å være en god forbruker. Se på strømregninga og se hva slags avtale du har. Så kan du sammenligne med de avtalene på strømpris.no.

– Har du noen andre råd til de som trenger å spare mer på strømregningen?

– De to første tingene er å få en god avtale, og bruke mindre strøm. For eksempel ved å skru ned varmen litt og dusje litt kortere Du kan spare noe på å bruke mer strøm på tider av døgnet der det er billigere. Men det er jo en grense for hvor mye du kan spare på det. Det koster jo mest når det er flest som bruker strøm. Det er jo svært få som lager middag midt på natta, sier Iversen.

Han sier at flere kan få trøbbel med å betale regninger i månedene som kommer. Strøm har vært billig i Norge fram til 2021, men nå koster det mer. Iversen mener det er viktig at myndighetene følger med på dette.

---

Kort om saken

  • Du må betale mye penger for strøm nå.
  • Men det er ulik pris for ulike avtaler hos ulike selskap.
  • Mange fortsetter med dyre og dårlige avtaler fordi det er vanskelig å forstå avtalene, ifølge Forbruker-rådet.

---



Siste utgave

På forsiden nå