Norge

NRK tar bort TV-serie om Bamsegutt

Mange nordmenn ville hjelpe Jan-Egil Granfoss, kalt Bamsegutt. Nå har NRK tatt bort programmet midlertidig.

– Redd oss, Tore! Du er vårt siste håp. Dette skrev Bamsegutt til Tore Strømøy (bildet). Det var starten på TV-serien «Ingen elsker Bamsegutt».

Bamsegutts egentlige navn er Jan-Egil Granfoss. Han har sittet fast på Filippinene i ti år. Han kommer seg ikke hjem til Norge. Det er for dyrt.

Strømøy er journalist og programleder. Han er kjent som «Tore på sporet». Han har hjulpet mange familier tidligere. Strømøy reiste til Filippinene. NRK laget programmet.

Granfoss har en filippinsk kone. Sammen har de en sønn. Hele familien vil dra til Norge.

Strømøy møtte en mann som sliter. Han har fått trygd fra etaten Nav. Men Granfoss har vansker med å forstå. Han sliter med all informasjonen.

Bamsegutt har gjort en feil. Familien sliter økonomisk. Granfoss har prøvd å få hjelp fra Nav. I tillegg til andre instanser der du kan be om hjelp.

Strømøy lærer mer om Granfoss. Han har hatt en vanskelig barndom. Så langt har ikke norske myndigheter hjulpet dem.

TV-serien rørte norske TV-seere. Folk ga penger til Bamsegutt og familien gjennom en spleis.

Fredag ettermiddag hadde folk gitt over tre millioner kroner. Nordmenn ville hjelpe Bamsegutt hjem til Norge.

Men TV-programmet får kritikk. Først fra Christina Pletten i avisa Aftenposten. Hun spør om programmet i det hele tatt burde vært vist. Hun viser blant annet til pressens egne regler om etikk. Strømøy forsvarte programmet i et innlegg i Aftenposten.

Så kom det fram at Granfoss (Bamsegutt) har en dom mot seg. Fra 1990-tallet. Den tok ikke NRK med i programmet, selv om de visste om den. Nå tar kanalen bort programmet midlertidig. De skal endre på det, sier de i en pressemelding.

Advokaten til Granfoss sier at Granfoss ønsket selv å være åpen om dommen. Det skriver avisa VG. Det dreier seg om en sedelighetsdom.

Liv Anne Aanestad Vold startet spleisen. Den skulle hjelpe Bamsegutt hjem. Nå vil flere ha pengene tilbake, sier hun til avisa Dagbladet. Spleisen er satt på pause.

Denne saken ble først publisert fredag, men er blitt endret og oppdatert søndag.





Mer fra Norge

Siste utgave

På forsiden nå