– Vi har lagt bak oss et vanskelig år for trafikk-sikkerheten. 118 døde er 118 for mange. Det sier Ingrid Dahl Hovland i en pressemelding. Hun er vegdirektør i Statens vegvesen.
Hovland er bekymret. Tallet på døde har ikke blitt mindre de siste årene. Hun vil at vi alle tar ansvar.
– Vi har alle et felles ansvar, sier hun.
Hver tredje av de mest alvorlige ulykkene skyldes uoppmerksomhet.
– Når vi sitter bak rattet, er det å kjøre det eneste vi skal gjøre. Ikke bruk mobilen. La passasjeren ordne musikken. Og dropp alt som ikke har med kjøringen å gjøre. Da bidrar vi alle til å unngå ulykker. Og vil spare mange liv, sier Hovland.
Jon-Ivar Nygård er samferdselsminister. Han beskriver utviklingen i dødsulykker som urovekkende.
– Den viser at vi fortsatt har en lang vei å gå. For å nå målene våre om null døde i trafikken, sier Nygård.
Det var flere døde i alderen 25 år til 44 år i 2023 enn i 2022. I fjor døde 28 i denne aldersgruppen. I 2022 var tallet 22.
Samtidig var det færre eldre som døde. Der gikk tallet fra 38 døde i 2022 til 25 døde i 2023.
Hovland vet ikke hvorfor det er slik.
– Men vi undersøker og analyserer alle dødsulykker. For å finne svar og ny kunnskap, sier hun.
Det var flest dødsulykker i Viken. Der døde 22 personer i trafikken. I Innlandet var det 20 døde. I Vestland døde 14, mens 13 døde i Nordland. I Trøndelag døde 12.
Det var færrest døde i Oslo. Der døde én person. Mens tre døde i Møre og Romsdal.
De andre fylkene har mer stabile tall.
Rundt 20 prosent av de døde, kjørte motorsykkel eller moped. Mens sju barn under 16 år døde i fjor.
Totalt var det 87 menn og 31 kvinner som døde i trafikken i fjor. Det viser vegvesenets foreløpige tall.