Norge

– Det går utover hverdagen til folk

Riksrevisjonen er kritisk til det norske togtilbudet i ny rapport.

Stortinget har gitt nesten dobbelt så mye penger til jernbane de siste årene.

Likevel er det stadig flere forsinkede og innstilte tog i Norge. Det viser tall fra Bane Nor.

Riksrevisjonen har undersøkt hvorfor. Og hva myndighetene gjør med problemet.

Hvert fjerde persontog var forsinka eller innstilt i 2023. Og hvert tredje godstog. Det skriver Riksrevisjonen i en pressemelding.

– Det er rett og slett ikke holdbart, sier Karl Eirik Schjøtt-Pedersen. Han er riksrevisor.

Både Samferdselsdepartementet, Jernbanedirektoratet og Bane Nor får kritikk i rapporten. Disse samarbeider for dårlig.

– Det går utover hverdagen til folk. Det går utover næringslivet. Her må det tas grep raskt. Hvis ikke kan flere komme til å velge bort toget, sier Schjøtt-Pedersen.

Folk som reiser med tog er mindre fornøyd enn før. Mest på grunn av forsinkelser og innstilte tog. Det viser en undersøkelse fra Jernbanedirektoratet.

Forsinkelser og innstillinger koster også samfunnet mye penger. Derfor har Riksrevisjonen sett på hvorfor så mange tog ikke er i rute. Dårlig infrastruktur er den viktigste årsaken, sier rapporten. Som feil på spor, signalanlegg eller tilførselen av strøm. Og det er Bane Nor sitt ansvar, sier de.

Det har vi sett flere eksempler på de siste årene. Blant annet på Follobanen, ved Oslo S og i Bergen.

– For mange har dette ført til ulemper over tid, skriver Riksrevisjonen.

Schjøtt-Pedersen mener det er kritikkverdig når Stortinget har gitt mye penger til tog.

– Departementet må følge opp Bane Nor bedre. Og sørge for at pengene fra Stortinget blir brukt til å gi et bedre togtilbud.

– Hele jernbanesektoren må jobbe med punktligheten. Aksepten for forsinkelser er for stor. Slik skal det ikke være, sier Schjøtt-Pedersen.

---

Kort om undersøkelsen:

  • Riksrevisjonen har sett på togtilbudet fra 2016 til 2023.
  • 2023 var det verste året. Da var togene forsinket i totalt 37.000 timer. Det er 12.000 flere timer enn i 2016.
  • Dårlig infrastruktur er hovedårsak til forsinkelsene.

Kilde: Riksrevisjonen

---