Norge

– Det må lønne seg å ta toget

Skal nordmenn velge bort fly, krever det et bedre togtilbud og lavere priser. Det mener både Framtiden i våre hender og en miljøforsker fra Høyskolen i Innlandet.

Nordmenn flyr mye. Hver og en av oss står for høye utslipp fra flyreisene våre. Der er vi på tredjeplass i verden.

På Høyskolen i Innlandet forsker de på miljøpsykologi. Ingeborg Flagstad er en av forskerne som vil endre folks miljøvaner. Det må bli lagt til rette for å velge «grønne» alternativer. Det sier hun i en pressemelding.

– Når det gjelder folks reisevaner, har vi en jobb å gjøre, sier hun.

Flyreiser er lett tilgjengelige og ofte billige. Togreiser krever mer planlegging og koster mye. Skal folk velge tog, burde det være omvendt, sier Flagstad.

Ida Thomassen er nestleder i Framtiden i våre hender. Hun mener det ikke blir gjort nok for å få folk til å velge tog.

– Det må lønne seg å ta toget. Og vi trenger et bedre tilbud med flere avganger og færre forsinkelser.

Det sier hun til Klar Tale.

For det lønner seg slett ikke alltid å velge tog framfor fly. Det opplevde en mor og en sønn fra Mo i Rana. Reisen til Oslo kostet 7 000 kroner. Kanalen NRK har omtalt saken. Også en annen familie ville reise med tog fra Bergen til Vinstra og tilbake. Det kostet 8 200 kroner, skriver NRK.

Vi har spurt Samferdselsdepartementet om prisnivået på togbilletter i Norge.

Statssekretær Cecilie Knibe Kroglund forklarer at staten kjøper togtjenester for 5,4 milliarder i år. Det gir et bedre tilbud enn hva markedet ville tilbudt, hevder Knibe Kroglund.

Og drift av persontog er dyrt.

– Det er mye dyrere enn hva inntektene fra billetter dekker, sier hun.

Prisene på billetter skal være høye nok til å dekke mest mulig kostnader. Samtidig skal de være lave nok til at flest mulig velger tog, sier Knibe Kroglund.

Kan prisene bli lavere enn i dag, så flere velger tog og ikke fly?

Hun sier det alltid vil være et spørsmål om staten kan dekke mer. Men at de også må prioritere andre tiltak, som vedlikehold.

– Det er fortsatt mye som kan bli bedre. Men både pris og kvalitet på tilbudet er viktig. Det hjelper ikke med billige billetter hvis toget ikke kommer i tide, sier Knibe Kroglund.

Framtiden i våre hender er enige i at vedlikehold må prioriteres. Færre forsinkelser og et bedre togtilbud er viktig. Da vil flere bruke tilbudet, og kostnaden per passasjer går ned.

Riksrevisoren sa tidligere i år at togtilbudet i Norge er for dårlig, med for mange forsinkelser. I vinter har det også vært mange tekniske feil på Vy sine tog.

Knibe Kroglund sier at regjeringen har jobbet med tiltak for bedre punktligheten. Og sammen med Sosialistisk Venstreparti (SV) vil de gi mer rabatt til studenter og barn på togreiser. Det gjelder fra 1. januar.

Ida Thommesen tror lavere priser kan gjøre at både studenter og familier med barn velger toget.

– Vi kan håpe det bidrar til å skape gode reisevaner som varer livet ut, sier hun.