Norge

Telenor beklager feil

– Vi tar dette på det største alvor, sier Telenor.

Telenor hadde tekniske problemer onsdag. Feilen førte blant annet til problemer med å ringe nødnummer. Problemene varte i flere timer.

– Vi beklager på det sterkeste til alle som har blitt berørt. Jeg kan forsikre om at vi tar dette på det største alvor.

Det sier Birgitte Engebretsen i en pressemelding. Hun er direktør i Telenor Norge.

Årsaken til problemene er trolig et strømbrudd på en sentral. Telenor jobber for å finne ut om det kan være flere årsaker til feilen.

Skal ikke skje

Flere har reagert på problemene. Telenor leverer tjenestene til nødnumre i Norge. Nødnumrene var utilgjengelig i nesten tre timer onsdag.

– Dette skal ikke skje, sier Karianne Tung til NTB. Hun er digitaliseringsminister.

Telenor har hatt lignende problemer flere ganger i høst.

– Det er helt uakseptabelt, sier Tung.

Vurderer flere leverandører

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har også reagert.

– Mennesker som har behov for hjelp, skal få det når de ringer nødetatene. Det sier John-Evind Velure i en pressemelding. Han er direktør i Nkom.

Nkom vurderer om vi fremover bør ha flere leverandører for å forhindre at dette skjer igjen, sier Velure. Nkom er allerede i gang med tilsyn av Telenor etter lignende hendelser i august, september og oktober i år.