Medietilsynet har sett på medievaner i aldersgruppen 9 til 18 år.
Undersøkelsen viser at unge foretrekker norsk når de leser, ser eller hører på nyheter.
I sosiale medier og spill er det annerledes. Der er det engelsk som dominerer, sier Mari Velsand. Hun er direktør i Medietilsynet.
Vanskelig å finne norsk innhold
Det er vanskelig å finne godt innhold på norsk i sosiale medier og spill, sier Velsand.
Åse Wetås er direktør i Språkrådet. Barn og unge erfarer at norsk ikke fungerer i en moderne verden, sier hun.
Det blir mindre bruk av norsk i sosiale medier. Kun 28 prosent sier at de hovedsakelig bruker norsk i sosiale medier i år. I 2020 var det 44 prosent som hovedsakelig brukte norsk.
– Tallene viser at de unge velger norskspråklig innhold når det er relevant og tilgjengelig. Slik som nyheter på nett, radio og TV, sier Velsand.
Forskjell på gutter og jenter
Engelsk dominerer særlig blant unge i alderen 13 til 14 år.
– Vi vet at leseferdighetene går nedover. Både barn og voksne bruker mindre tid på å lese. Da blir det desto viktigere å være oppmerksomme på hvilket språk ungene møter og bruker på fritiden, sier Wetås.
Gutter bruker mer engelsk enn jenter. Det gjelder både for nyheter, sosiale medier og på Youtube. For film og TV er det ingen forskjell mellom gutter og jenter.