Når du drar på butikken og handler der, er det butikkens egne regler for bytting som gjelder. Det skriver Forbrukerrådet på sine nettsider.
Derfor bør du følge med på hvilke regler butikken har. Reglene for bytte kan variere fra butikk til butikk. Det er heller ikke sikkert at det gjelder for alle varer. For eksempel kan varer på salg og kampanjevarer ha egne regler for bytte.
Dette kan du ikke bytte
Noen varer har egne regler og kan ikke byttes eller angres.
Dette er noen av dem:
- Boligkjøp.
- Transport, som fly- eller togbilletter.
- Varer som er laget spesielt for deg.
- Ferskvarer.
- Åpnede produkter som medievarer (CD-er, filmer) og intimprodukter.
- Opplevelser, som overnattinger og forestillinger.
Kjøper du en vare fra en privatperson, gjelder heller ikke angreretten. Varer som ikke er skadet, kan ofte byttes om emballasjen fortsatt er hel.
Du kan måtte betale frakt
Forbrukerrådet sier at angreretten gjelder for EØS-området. Men de sier at kjøpet må være på over 300 kroner for at det skal gjelde.
Samtidig bør du være klar over at du kanskje må betale frakt, om du må returnere varen.
– Selgeren kan ikke ta noe gebyr for at du angrer. Du har krav på å få tilbake alle kronene du har betalt, men du må betale for returen, ifølge Forbrukerrådet.