Hør teksten
Dine innstillinger

Bakgrunnsfarge

Tekst-type

Tekst-størrelse

Forklar ord med symboler

Vise bilder

Som abonnent på Klar Tale får du:

Läs mer
Artikkel Side

Barn får reklame for slanking og større muskler

Mange barn har fått reklame for slanking og produkter som skal gi større muskler. Medietilsynet er bekymret.

Medietilsynet har sjekket barn og unges opplevelser. Det er fra nett og mobil, dataspill og sosiale medier. Resultatene er med i undersøkelsen «Barn og medier 2020».

Der står det at mange barn har fått reklame for slanking. Og for produkter som skal gi større muskler. Det gjelder én av fire barn mellom 9 og 12 år. Det samme gjelser minst halvparten av de mellom 13 og 18 år.

Omtrent 3.400 barn og unge har deltatt. De er mellom 9 og 18 og kommer fra 51 skoler over hele landet.

Barn helt ned i 9-årsalderen ser store mengder reklame. Det viser svarene i undersøkelsen.

– Vi frykter at et slikt reklametrykk mot så små barn bidrar til økt kroppspress. Det sier Mari Velsand til nyhetsbyrået NTB. Hun er direktør i Medietilsynet.

Mange har også opplevd reklame for pengespill eller gambling. En del har også fått reklame for alkohol.

Nå vil Medietilsynet og Forbrukertilsynet ha strengere regler.

– Dagens regelverk på dette området er uoversiktlig og unødvendig komplisert. Det kan svekke vernet til forbrukerne, sier Bente Øverli. Hun er fungerende direktør i Forbrukertilsynet.

Kjell Ingolf Ropstad er barne- og familieminister. Han sier regjeringen jobber med et forslag til en ny lov om markedsføring. Den skal motvirke kroppspress.

– Der foreslår vi blant annet en plikt for annonsører til å merke reklame. Det gjelder der kroppen til personen i reklamen er endret ved retusjering. Det kan bidra til at barn og unge slutter å sammenligne seg med uvirkelige skjønnhets-idealer. Dermed kan de bli tryggere og mer fornøyd med seg selv, sier Ropstad.