Hør teksten
Dine innstillinger

Bakgrunnsfarge

Tekst-type

Tekst-størrelse

Forklar ord med symboler

Vise bilder

Som abonnent på Klar Tale får du:

Läs mer
Artikkel Side

Dette var årsakene til ulykken

Havarikommisjonen har undersøkt hva som skjedde da fregatten Helge Ingstad krasjet.

Det var for dårlig organisering på broen til fregatten Helge Ingstad. Trafikken var ikke overvåket godt nok ved Fedje sjøtrafikk-sentral. Det var årsaker til at Helge Ingstad krasjet med tankskipet TS Sola, ifølge Havarikommisjonen. De undersøker etter store ulykker. Ulykken med Helge Ingstad skjedde for ett år siden.

– Organisering, ledelse og samarbeid på broen var ikke bra nok. Det var i tiden fram mot kollisjonen. Det skriver Havarikommisjonen i sin første rapport om ulykken.

I rapporten står det også om andre ting som gjorde at ulykken kunne skje.

Fregatten KNM Helge Ingstad var på vei sørover. Den hadde deltatt i militær-øvelsen Trident Juncture i Trøndelag. Natt til 8. november i fjor krasjet den med TS Sola. Det skjedde ved Stureterminalen i Hordaland.

Fregatten fikk en stor flenge i siden. Det gjorde at den tok inn vann. Åtte personer om bord fikk lettere skader.

 

Dette er de fire viktigste årsakene til ulykken, ifølge Havarikommisjonen:

 

* Mannskapet på broen hadde mindre erfaring enn før. Broen er stedet der et skip styres fra. Mannskapet hadde fått begynne å jobbe på fregatten raskere. Dette gjorde at de oppdaget for sent at TS Sola beveget på seg. De skjønte ikke at det var et skip som kom mot dem. De trodde først det var noe som sto stille.

 

* Det var vanskelig å se lysene på TS Sola. Derfor var det vanskelig å se at det var et skip.

 

* Kystverket overvåket ikke trafikken godt nok. Dermed forsto ikke trafikklederen ved Fedje sjøtrafikk-sentral situasjonen på stedet godt nok.

 

* KNM Helge Ingstad hadde skrudd av en sender. Den sender ut signal om hvem skipet er. De andre skipene bruker signalene fra slike sendere. Slik får de informasjon om andre skip i området. Det skriver Havarikommisjonen.

 

Slepebåter dyttet Helge Ingstad på grunn. Det var for å hindre at fregatten sank til bunns. Så sikret de Helge Ingstad med vaiere.

Men natt til 13. november røk flere vaiere. Kort tid etter lå mesteparten av fregatten under vann. Den kostet rundt 4 milliarder kroner.

I mars hevet store kraner Helge Ingstad opp av vannet. Så løftet de fregatten opp på en lekter. Lekteren fraktet den til Sjøforsvarets hovedbase på Haakonsvern. Nå er fregatten på Coast Center Base på Ågotnes.

I sommer bestemte regjeringen at den ikke vil reparere KNM Helge Ingstad. Det vil koste mellom 12 og 14 milliarder kroner å fikse fregatten. Prisen for å bygge en ny er på 11 til 13 milliarder kroner.

Politiet etterforsker fortsatt saken. De vurderer foretaks-straff til Forsvaret og Kystverket. Det har politiet sagt. Etterforskningen blir først ferdig til neste år.

Tre personer er fortsatt mistenkt i saken. De er losen på tankskipet Sola, vaktsjefen på KNM Helge Ingstad og operatøren ved trafikksentralen på Fedje.

Havarikommisjonen skal lage en rapport til. Den handler om hva som skjedde etter kollisjonen. Rapporten kommer senere.

Sjøforsvaret, Forsvars-materiell og Stortinget har sagt at de vil granske saken.