Hør teksten
Dine innstillinger

Bakgrunnsfarge

Tekst-type

Tekst-størrelse

Forklar ord med symboler

Vise bilder

Som abonnent på Klar Tale får du:

Läs mer
Artikkel Side

Nå har de begynt å heve fregatten

Fregatten KNM Helge Ingstad skal opp av vannet. Natt til tirsdag startet bergingen.

Natt til tirsdag var tiden kommet. Arbeidet med å heve fregatten KNM Helge Ingstad opp av vannet kunne starte. Det bestemte Sjøforsvaret, Forsvarsmateriell og bergingsselskapet BOA.

– Beslutningen er tatt nå. Vi har dobbeltsjekket alt. Alt fra været til sikkerheten for personer. Alt er klart. Det er fortsatt et risikabelt arbeid. Det er fordi det er vanskelig å heve den. Det sier bergingsleder Anders Penna i BOA til nyhetsbyrået NTB.

Arbeidet er ventet å ta fem til seks døgn. Rundt 300 personer jobber med hevingen. De fordeles på to skift.

Kranlekterne Gulliver og Rambiz skal løfte fregatten samtidig. De skal bruket til sammen fire kraner. Disse må løfte samtidig. Derfor må kranlekterne ligge helt i ro ved siden av hverandre.

– Dette er veldig stort og krevende arbeid, sier Penna.

Fregatten skal løftes over vannflaten. Så skal skipet føres over på lekteren Boa Barge 33. Den kan senkes under vann.

KNM Helge Ingstad skal tømmes for farlig utstyr, blant annet ammunisjon. Så kan fregatten fraktes til Haakonsvern i Bergen på lekteren. Først da blir det klart om lekteren skal repareres eller kastes.

Fregatten krasjet med tankskipet Sola TS. Det skjedde tidlig om morgenen 8. november ved Stureterminalen i Hordaland. Åtte personer ble lettere skadd.

Fregatten fikk en stor flenge i skroget. Den ble fylt med vann som rant inn. Skipet mistet styringen. Men den fikk hjelp av slepebåter til å komme mot land. Siden har fregatten ligget delvis under vann.

De regnet med at det kom til å koste over en halv milliard kroner å berge fregatten. Det blir dyrere siden arbeidet har blitt forsinket. Det blir minst 3 millioner kroner dyrere for hver dag arbeidet utsettes. Det melder kanalen TV 2.