Hør teksten
Dine innstillinger

Bakgrunnsfarge

Tekst-type

Tekst-størrelse

Forklar ord med symboler

Vise bilder

Som abonnent på Klar Tale får du:

Läs mer
Artikkel Side

– Få lærere kan faget sitt

Få unge lærere har studiepoeng i faget de underviser. Det viser en ny rapport.

Lærere som underviser i norsk har mest faglig fordypning blant lærere i grunnskolen. Blant naturfaglærere under 30 år har bare halvparten studiepoeng i faget. Det viser en rapport fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

SSB har gjort en undersøkelse for å finne ut hva lærerne i grunnskolen kan. Den viser at lærerne ikke kan fagene de underviser i godt nok. Det gjelder også fagene norsk, matematikk og engelsk. Det skriver avisa Aftenposten.

Omtrent 20 prosent av lærerne i matematikk har ingen studiepoeng i faget. 57 prosent av engelsklærerne har ikke studiepoeng i engelsk.

LES OGSÅ: Krever ekstra undervisning

47 prosent av lærere i naturfag under 30 år har ikke studiepoeng i faget. Det skriver nyhetsbyrået NTB.

I aldersgruppen 30 til 39 år har 96 prosent av naturfaglærerne studiepoeng i faget.

Rapporten viser at det er stort behov for etterutdanning og videreutdanning av lærere. Det mener kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen fra partiet Høyre (H). Etterutdanning og videreutdanning betyr at lærerne kan lære fagene de ikke kan godt nok fra før.

Røe Isaksen sier regjeringen vil at staten skal betale mer av regningen for etterutdanning. Han vil også at flere lærere skal få tilbud om etterutdanning.

85 prosent av lærerne i norsk har fordypning i fagene de underviser i. I matematikk er tallet 81 prosent. I gym er det bare 41 prosent med fordypning i faget. Lærere i gym er de som har minst fordypning. Det er uavhengig av alder.

Undersøkelsen inkluderer lærere med fullført pedagogisk utdanning. De jobber i minst halv stilling.

LES OGSÅ: – Vil ha femårig lærerutdanning

De ufaglærte assistentene i norsk skole er ikke med i tallene fra SSB. Det betyr at de som underviser uten å kunne dokumentere kunnskapen i faget er høyere.

Det betyr at det er ganske stor sannsynlighet for en elev å møte en lærer som ikke kan faget sitt.

– Læreren er viktig for elevenes læring. Dette er en utfordring vi må ta på alvor. Vi vet at lærerne ønsker seg mer videreutdanning. Det sier Røe Isaksen til Aftenposten.

I år kom det nye regler for hvor mange studiepoeng lærere må ha for å undervise i ulike fag. Før kunne lærere undervise i alle fag så lenge de var ansatt som lærer.

I 2012 bestemte Stortinget at lærere må ha relevant kompetanse i faget de underviser i. For fagene norsk og matematikk betyr det at de må ha minst 30 studiepoeng. Det er i barneskolen. På ungdomsskolen må lærere ha minst 60 studiepoeng i norsk, matematikk og engelsk. De må også ha 30 studiepoeng i de fleste andre fagene. Det skriver Aftenposten. Disse kravene gjelder kun lærere som er utdannet etter januar 2014.