– Farlig at yrkessjåfører mangler kompetanse
Eksperter kaller manglende kunnskap og forståelse hos sjåfører for alvorlig.
Meld deg på nyhetsbrev fra Klar Tale.
Du møter en trailer i trafikken. Regner du med at sjåføren har lært det han skal for å kunne kjøre? Svaret ditt er nok ja. Men Klar Tales artikkel «Den skjulte snarveien til førerkortet» viser at det ikke alltid stemmer.
I 2016 ble en lovendring sendt på høring. Da foreslo Statens vegvesen karantene på ett år ved fusk på teoriprøver. Lovendringen kom i 2019. I høringsbrevet til ny regel skrev Vegvesenet at juks gir ukvalifiserte sjåfører.
«Disse førerne vil ofte utgjøre en betydelig fare for trafikksikkerheten», skrev de.
Klar Tale har dokumentert en effektiv juksemetode som pågår fortsatt. Eksperter på trafikk sier det er farlig.
– Problematisk juks
En yrkessjåfør er flere timer på veien enn andre sjåfører. De har og et større ansvar fordi de frakter personer og gods.
– Det gir et større potensiale for skader, enn ved å kjøre personbil.
Det sier Bård Morten Johansen. Han er fagsjef for trafikksikkerhet i Trygg Trafikk.
– Om det stemmer at mange yrkessjåfører har jukset på teoriprøven, så er det problematisk, sier Johansen.
– Å ta en jukseeksamen er å sabotere nullvisjonen, sier Dagfinn Moe til Klar Tale. Han er seniorforsker i instituttet Sintef.
Det er en visjon om ingen drepte eller hardt skadde i vegtrafikken.
Viktig kompetanse
Både Johansen og Moe sier kompetanse er viktig for sjåførens forståelse, ikke minst om du kjører passasjerer eller last. Den påvirker sikkerheten i trafikken direkte.
– Å sikre last riktig som lastebilsjåfør er noe av det viktigste sjåføren gjør, sier Moe.
Sintef gjorde en studie på bussjåfører i 2014. Både det å kjøre bussen og å sikre passasjerene, er krevende. Det krever kompetanse, forståelse og at sjåføren tar ansvar.
– Det er alvorlig når du får førere som har fått førerrett på uærlig vis, understreker Moe.
Bør norskkravet endres?
Skal du ta en prøve som gjelder et tyngre kjøretøy? Da må prøven tas på norsk. Men noen bruker da juksemetoden Klar Tale har beskrevet, i stedet.
Johansen i Trygg Trafikk sier mange med andre morsmål ønsker å bli yrkessjåfører, og vi trenger flere sjåfører. Da må det kanskje bli stilt krav til å kunne nok norsk.
– Eller det kunne vært krav om å ta prøvene på engelsk. Men da bør kursene også foregå på engelsk, sier han.