Norge

– For lite lek i skolen

Mange skoler er ikke klare for seksåringene. Mye av leken forsvinner når de begynner på skolen, mener forskere.

SKOLESTART: Det blir for lite tid til lek i undervisningen for de yngste skolebarna. Det sier forskere.
Publisert Sist oppdatert

Mange norske skoler er ikke klare for femåringene og seksåringene ved skolestart. De må sitte for mye stille. Det skriver Eva Michaelsen og Kirsten Palm i sin bok om opplæringen i begynnelsen av skolegangen. De forsker på skole ved universitetet Oslo Met.

Det er for lite tid til lek etter endringene som kom i 1997. Mange av hensiktene er blitt borte på veien, sier Palm til avisa Aftenposten.

– Det er et for sterkt fokus på at elevene skal lære mye veldig raskt. Da opplever ikke lærerne at de har mulighet til å undervise gjennom lek, sier Palm.

Forskerne har sett på undervisningen i grunnskolen.

– Det er behov for mer forskning om de yngste elevene i skolen. Ikke minst nå som dette skal satses på i utdanningen av lærere, sier Palm.

Stortinget laget en plan for læring i de første skoleårene. I denne stortings-meldingen fra 2016 til 2017 nevnes ikke ordet «lek».