Selskapet Statoil kan gjøre sikkerheten i helikopter bedre. Det mener en gruppe som jobber for selskapet. De foreslår flere ting, skriver nyhetsbyrået NTB.
13 mennesker styrtet i døden i april. De var på jobb og skulle hjem. De skulle fly fra oljeplattformen Gullfaks B i Nordsjøen. Den drives av selskapet Statoil. En feil i et av girene gjorde trolig at helikopteret styrtet. Helikopteret var av typen Superpuma.
Helikopteret styrtet ved Turøy i Hordaland. Statoil ba en egen gruppe undersøke ulykken. Selskapet ville finne ut hvordan de kan gjøre det tryggere å fly.
– Statoil jobber bra med sikkerheten for helikopter, sa Gunnar Breivik fredag. Han la fram rapporten for Statoil. Gruppa mener likevel at mer kan gjøres. Det bør bli lettere å dele informasjon. Det gjelder mellom de som driver helikoptrene og de som lager dem. Gruppa foreslår også at flere personer i Statoil jobber med sikkerheten i lufta.
Å spare penger kan påvirke sikkerheten. Det frykter Statoils gruppe. De er bekymret for økonomien i selskapene som flyr helikoptrene. Da er det ikke sikkert de kan levere en trygg transport for Statoil. Det skriver kanalen NRK.
– Det kan føre til dårligere sikkerhet for Statoil, skriver de i rapporten.
LES MER HER: Tror de har funnet årsak til dødsulykke
LES MER HER: Politiet forteller hvem de døde er
LES MER HER: Helikoptre får ikke fly
LES MER HER: Får flyforbud i hele Europa
LES MER HER: Silje døde i helikopterstyrten
LES MER HER: – Varslet ikke om problemer