Norge

Han er én av de få som kan juble

Salget av papiraviser ble 8,5 prosent dårligere i fjor. Men Klassekampen gjør det bedre.

VINNEREN: Redaktør Bjørgulv Braanen i Klassekampen er fornøyd med medietallene. De viser at hans avis har mest økning av salg.
Publisert Sist oppdatert

Tirsdag kom nye tall om hvordan vi bruker medier. De viser at aviser på papir får stadig dårligere salg. Salget av papiraviser sank i gjennomsnitt 8,5 prosent i året som gikk. Det melder organisasjonen Mediebedriftene (MBL).

Men noen få gjør det bedre. Klassekampen var avisa som økte mest. De økte salget med 12,4 prosent.

– Vi har aldri hatt så høy vekst som i år. Det er rekordvekst, sier redaktør Bjørgulv Braanen til bransje-nettstedet Journalisten.no.

Han tror satsing og nyskapning er en årsak til suksessen. Avisa har fått en ny fredags-del og økt antall sider med feature, økonomi og arbeidsliv.

– Leserne merker at vi utvikler papirproduktet, sier Braanen.

17 andre aviser solgte også bedre av papir-utgavene sine i 2015. Men de fleste opplevde nedgang. Aller dårligst gjorde avisene VG og Dagbladet det. Salget deres sank med hele 20 prosent, skriver nyhetsbyrået NTB.

– Det er ikke tvil om at det er tøft i bransjen nå. Men det er lyspunkter. Abonnements-tallene øker nå i mange mediehus, men det vises ikke på 2015-statistikken, sier direktør Randi Øgrey i MBL.

Tallene viser også at 90 prosent av dem som er abonnenter, har komplett pakke. Det vil si at de får både papiravis og avis på nett.

– Det er positivt. Folk vil ha nyheter, og de vil ha det på flere måter og på alle flater, sier Øgrey.

Men det totale salget av medier var også dårligere i 2015. Mediehusenes totale opplag sank med 5,2 prosent i gjennomsnitt. Bare Dagens Næringsliv og Dagbladet solgte bedre av sine digitale tilbud.