I gang med endringer av teoriprøvene
Klar Tales avsløringer om en hittil ukjent juksemetode får konsekvenser. Statens vegvesen er i gang med å endre sine teoriprøver.
Meld deg på nyhetsbrev fra Klar Tale.
Klar Tale har avslørt en juksemetode for teoriprøver. Slik består folk prøvene uten norskkunnskaper og uten kunnskap om teorien.
Statens vegvesen har lovet å endre teoriprøvene raskt. Da de fikk vite om metoden fra Klar Tale, ville de gå over utformingen av prøvene. Dette for å prøve å unngå at metoden for juks fungerer.
Nå er dette arbeidet i gang. Det sier Heidi-Kristin Herbst til Klar Tale onsdag. Hun er avdelingsdirektør i Vegvesenet.
– De første oppgavesettene til teoriprøver er allerede endret, forteller Herbst til Klar Tale.
Hun sier videre at de jobber ekstra de nærmeste dagene. Slik vil etaten fortløpende få endret flere av oppgavene til teoriprøvene.
Gransker hva som har skjedd
Etter Klar Tales avsløring, jobber Vegvesenet med to ting: De gransker hva som har skjedd, og de ser konkret på innholdet i teoriprøvene.
– Vi har hyret inn PwC til å undersøke hva som har skjedd. Det kan være snakk om utro tjenere. Vi har nylig tatt noen for å filme oppgaver på en prøve med kamerabriller. Så vi utelukker ikke at det er en metode for å spre fasiter. Parallelt med dette jobber vi med å endre oppgavene, forteller Herbst.
PwC er et konsulentfirma.
– Vi har indikasjoner på at slikt juks pågår her og nå. Har dere vurdert å stoppe muligheten for å ta teoriprøver noen uker?
– Vi har ikke bestemt oss for noe sånt. Men ser vi store svakheter ved systemene, så må vi jo vurdere det. Men det er ikke noe vi har bestemt oss for enda. Vi vil først finne ut av omfanget og hva som har skjedd, sier Herbst.
Hva med de som har jukset?
Klar Tales funn indikerer at mange kan ha jukset på denne måten.
– Har dere tenkt på tiltak mot de som har førerkort de har jukset seg til?
– Spørsmålet er om det lar seg gjøre å finne ut hvem de er, sier Herbst.
– Hvis våre undersøkelser avdekker hvordan jukset har foregått, så er det folk som har førerkort ulovlig. Da må vi vurdere hva vi skal gjøre med det.
– Tror du det er mulig å finne ut?
– Jeg kan ikke nok om de tekniske systemene, men jeg ser ikke bort ifra det. Utfordringen vil være at vi må være sikre på det. Vi må gjøre dette grundig. Derfor er det viktig for oss å få hjelp fra PwC og undersøke dette nøye, sier Herbst.